Řešení při bočním větru
Ve facebookové skupině jsme sdíleli video, na kterém zajíždění k molu skončilo mohutným karambolem. Video vyvolalo mnoho reakcí. Co k nehodě říci?
V první řadě bych se chtěl vyjádřit k tomu, jak k něčemu podobnému může dojít. Vyloučíme-li technickou závadu, ke které může dojít kdykoli, zbývá záměna předního a zadního chodu při brždění. Někomu se to zdá nemožné, ale opak je pravdou. Každoročně absolvujeme s klienty na tisíce zajetí k molu při kurzech přístavních manévrů. Řekl bych, že k nějaké formě záměny dojde možná až v 5 případech ze sta. Ne vždy je to plné zařazení opačného chodu motoru, někdy jde jen o nejistotu na počátku, kterou kormidelník hned napraví, jindy musíme s instruktory zasáhnout my. Stát se to tedy může. Čím rychleji jedete, tím je pravděpodobnost větší. Protože roste stres.
Jachta zajížděla k molu v Sali za juga. Tedy vítr z boku. Kormidelník zvolil vysokou rychlost, aby zabránil snášení přídě. Nevýhodou tohoto postupu je, že vyžaduje rychlou a přesnou reakci. K tomu zde zjevně nedošlo.
Jak neriskovat?
Jak za těchto podmínek zajet k molu a neriskovat tak vysokou rychlost? Snosu přídě větrem je třeba při couvání zabránit stočením kormidla po větru. Pak je možné plout mnohem pomaleji a nechat jachtu více či méně (podle síly větru a naší rychlosti) snášet bokem. Jde o mnohem bezpečnější způsob zajetí. Zvláště v případě, kdy se nakonec opíráte o vedle stojící jachtu. Pokud jste to nedělali, je dobré si to vyzkoušet předem.
A na závěr příprava lodě. Ráně by samozřejmě nezabránila ani velká koule (fendr) na zádi. Zde však byl umístěn špatně, byl vysoko a nepomohl by ani v případě slabšího ataku mola.
Couváme-li k molu velmi rychle, nestíháme reagovat a pravděpodobnost chyby se zvětšuje.
Pokud chcete, můžeme vás to naučit.
753
Související články
Pohled pravidelného návštěvníka Chorvatska
Pohled pravidelného návštěvníka Chorvatska
Nedávno jsme dostali dopis od jachtaře, který pravidelně již 12 let plachtí v Chorvatsku. Jaký byl jeho pohled na situaci v oblíbené destinaci?
Jak ochránit široké zádě v přístavech?
Jak ochránit široké zádě v přístavech?
Moderní jachty jsou extrémně široké na zádi. To je velký problém při zajíždění zádí k molu. Rohy na zádi jsou zranitelné a běžně umístěné fendry nepomáhají, protože se při zajíždění odvalí. Jak situaci řešit?
Jak nenamotat mooring (do příďového propeleru)
Jak nenamotat mooring (do příďového propeleru)
Jak se vyhnout nebezpečí zachycení mooringu příďovým propelerem? Jedna možnost, je nepoužívat ho, jsou ale situace, kdy si nepomůžete. Jak tedy na to?