Proč refujete proti větru?
Často se setkávám s jachtaři, kteří chtějí refovat při plavbě proti větru. Ne že by to nešlo, ale jiné řešení je snazší, bezpečnější a co se týče plavby k cíli i rychlejší.
Refujete-li proti větru, musíte si nastartovat motor, aby jachta byla schopná plout proti větru. Na přední palubě vám flatruje kosatka a ráhno hlavní plachty nebezpečně poletuje nad kokpitem. Vše přitom může být snazší. Stačí se necpat proti větru.
Plujeme na bočák (dejme tomu) a potřebujeme refovat. Pokračujeme dál stejným kurzem, jen povolíme otěž hlavní plachty. Povolíme ji tolik, aby začala flatrovat. Pak můžeme refovat. Další postup najdete například zde.
Jaké jsou výhody?
Hlavní výhodou je, že plujeme stále na svém kurzu.
Dále se potýkáme se slabším zdánlivým větrem. Plujeme-li proti větru, je zdánlivý vítr silnější, protože se sčítá naše rychlost plavby s rychlostí větru (jako při běhu proti větru).
Kosatka je stále v tahu, neničí se, neohrožuje pracanty u stěžně.
Nepotřebujete motor.
Ráhno hlavní plachty nepoletuje nad kokpitem, ale mimo kokpit.
Kdy to nejde?
Poplujete-li na zaďák nebo na zadobok, tak to příliš nepůjde. Není pravda, že by to nešlo vůbec, ale je to náročnější. Proto je v tom případě lepší mírně vyostřit na bok a pak už je vše snadné.
11001
Související články
K čemu vám je kiking?
K čemu vám je kiking?
Jedno z lan, která vedou na stopery vedle hlavní lukny, je ovládání kikingu. Víte, k čemu toto lano slouží?
Jak na réčko na Bavarii?
Jak na réčko na Bavarii?
Dvojice otěží s absencí otěžového vozíku je pro Bavarii typická. Mnozí jachtaři při trimování a obratech s touto sestavou chybují a přidělávají si práci. Jak na réčko s dvojicí otěží na Bavarii?
Když nedotáhnu genu, nemohu stoupat
Když nedotáhnu genu, nemohu stoupat
Stoupačka není nejoblíbenější kurz. Často se mu vyhýbáme motorem, protože plout od čerta k ďáblu a přitom se neznatelně posouvat proti větru je únavné. Nemuselo by to být tak hrozné a stačilo by málo.