Proč refujete proti větru?
Často se setkávám s jachtaři, kteří chtějí refovat při plavbě proti větru. Ne že by to nešlo, ale jiné řešení je snazší, bezpečnější a co se týče plavby k cíli i rychlejší.
Refujete-li proti větru, musíte si nastartovat motor, aby jachta byla schopná plout proti větru. Na přední palubě vám flatruje kosatka a ráhno hlavní plachty nebezpečně poletuje nad kokpitem. Vše přitom může být snazší. Stačí se necpat proti větru.
Plujeme na bočák (dejme tomu) a potřebujeme refovat. Pokračujeme dál stejným kurzem, jen povolíme otěž hlavní plachty. Povolíme ji tolik, aby začala flatrovat. Pak můžeme refovat. Další postup najdete například zde.
Jaké jsou výhody?
Hlavní výhodou je, že plujeme stále na svém kurzu.
Dále se potýkáme se slabším zdánlivým větrem. Plujeme-li proti větru, je zdánlivý vítr silnější, protože se sčítá naše rychlost plavby s rychlostí větru (jako při běhu proti větru).
Kosatka je stále v tahu, neničí se, neohrožuje pracanty u stěžně.
Nepotřebujete motor.
Ráhno hlavní plachty nepoletuje nad kokpitem, ale mimo kokpit.
Kdy to nejde?
Poplujete-li na zaďák nebo na zadobok, tak to příliš nepůjde. Není pravda, že by to nešlo vůbec, ale je to náročnější. Proto je v tom případě lepší mírně vyostřit na bok a pak už je vše snadné.
12184
Související články
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.
Vypsali jsme kurzy trimu
Vypsali jsme kurzy trimu
Od 29.3. jsme vypsali 4 termíny kurzů trimu a práce s plachtami. Kurzy povede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na jachtě Elan E5.