Proč při couvání za kormidlem sedět
Jaká je ideální pozice kormidelníka, pokud couvá na moderní plachetnici k molu? Je tato poloha důležitá? Začneme tím, že důležitá je, protože nám umožňuje ihned reagovat na to, co se aktuálně děje. A okamžitá reakce znamená méně stresu, tedy lepší kontrolu nad jachtou.
Velká část moderních plachetnic, se kterými se setkáme v charteru, je vybavena dvojicí kormidelních kol, s řadící pákou na boku kokpitu za a pod kormidlem. Na tuto polohu mnozí nadávají, podle mého však jde o velmi dobré umístění. Řadící páka zde nepřekáží, nezažil jsem, že by do ní někdo omylem kopnul a zařadil tak mocnou rychlost zádí do mola. Stejně tak se mi nikdy nestalo, že by se za ni zachytila otěž, nebo vyvazovací lano. Poloha skvělá, pokud couvám vsedě a zvyknu si na ni.
Jak si k šaltpáce sednout
Sednu si za kormidlo na bok kokpitu, jednou rukou držím kormidelní kolo. Řadící páku mám mezi nohami a ovládám ji druhou rukou. Při zajíždění k molu v přístavech ruku ze řadící páky nesundávám. Mohu tak zároveň ovládat jednou rukou kormidlo a druhou rukou řadící páku.
Proč je důležité mít ruku na šaltpáce
Couvám k molu zádí a přijde mi, že bych měl začít brzdit. Pokud je ruka na řadící páce, je moje reakce okamžitá, proto nemám důvod ke zmatkování.
Někdo raději u kormidla stojí, proto na řadící páku nedosáhne. Když ho napadne začít brzdit, začne, nejprve po paměti, hledat rukou řadící páku. Šátrá, nenachází. Utíkají vteřiny, molo se blíží, stoupá nervozita. Nakonec skloní hlavu a podívá se dolů, aby šaltpáku našel. Od chvíle, kdy se rozhodl začít brzdit, uběhne několik nervózních vteřin. Možná jen 5, možná 10. Ve chvíli, kdy začíná brzdit, je loď mnohem blíže k molu, než byla a brždění již je z logiky věci panické. To rozhodně nevede ke klidnému zajetí k molu.
Kdo má s touto polohou potíže?
Jsou samozřejmě i tací, kteří mají s touto polohou fyzické potíže. Obvykle jde o osoby s prostorově rozsáhlejšími postavami. Pro ně nezbývá, než vše vyzkoušet, případně si najít jinou polohu, která je pro ně pohodlná.
Poděkování figurantům
Na závěr bych chtěl poděkovat dvojici figurantů, kteří nám správnou polohu předvedli na fotografiích. Jedná se o dvojici instruktorů námořního jachtingu Dana a Jana Přívarovy. Zatímco Dan vyučuje manévrování v Čechách a v Chorvatsku, Jan zvolil za své působiště Nový Zéland, proto jste se s ním nemohli setkat.
Dan Přívara je na fotografii vpravo, jeho bratr Jan vlevo.
Nebo je to naopak???
Promiňte, jsou si k nerozeznání podobní.
Doplním jen, že vše vás můžeme naučit na našich jednodenních kurzech v Praze, nebo třídenních v Chorvatsku.
1498
Související články
Aby rychle zatočila…
Aby rychle zatočila…
V těsném prostoru maríny potřebujete, aby při couvání jachta rychle zatočila. Musíte se vejít do úzké mezery mezi jachtami. Jak to udělat, aby poslechla a čeho se naopak vyvarovat?
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?