Přepravci si připlatí za Panamský průplav
Provozovatel Panamského průplavu navrhuje výrazné změny ve svém mýtném systému. Má dojít k jeho značnému zjednodušení, ale také k citelnému zdražení.
Změny se mají zaměřit na zprůhlednění současné struktury poplatků, které jsou účtovány podle 430 tarifů. Tento počet by se měl snížit zhruba na 60. Nový systém poplatků bude spjat s pevnými tarify a bude se odvíjet od přepravovaného nákladu a také od toho, které komory zdymadel v průplavu lodě používají.
Například přepravce zkapalněného ropného plynu (LPG) s nákladem 46 tisíc tun, který využívá rozšířené plavební komory, by od roku 2025 platil za tunu o 5,20 dolaru více než nyní. Z pohledu konečné tržní ceny to představuje zdražení skoro o 1 procento.
Pro lodě využívající původní zdymadla by zvýšení cen nemělo být tak znatelné - ropný tanker s nákladem 450 tisíc barelů zaplatí o 0,2 dolaru za barel více, což konečnou tržní cenu zvedne asi o 0,4 procenta.
Mezi nejvíce postižené segmenty by měly patřit osobní lodě a kontejnerové lodě. Osobní loď s kapacitou 2200 osob si připlatí 77 dolarů za osobu, což konečnou cenu lodního lístku zvedne o 4 procenta. Kontejnerové lodě, které jsou největším zákazníkem průplavu, by zaznamenaly nárůst o přibližně 8 procent oproti současným poplatkům.
Správa průplavu změny obhajuje mimo jiné poukazem na to, že lodní přepravci dosahují v posledních letech rekordních zisků. Kolem návrhu plánuje uspořádat veřejné slyšení a zváží zpětnou vazbu. Pokud bude nová struktura schválena, zaváděla by se postupně od ledna 2023 do roku 2025.
Změny pro rekreační lodě návrh nezmiňuje. V roce 2021 platila jachta do 50 stop za využití průplavu 800 dolarů, loď větší než 50 stop pak 1300 dolarů. Tím to ale nekončí. Jachtaři se musí připravit na sérii dalších poplatků - za inspekci, bezpečnost, zapůjčení speciálních lan a fendrů a jejich odborné obsluhy, atd. Zkrácení cesty mezi Atlantikem a Pacifikem tak jachtaře může přijít na více než 3000 dolarů.
1287
Související články
Plachta, nákladní loď a Americký pohár
Plachta, nákladní loď a Americký pohár
Co má společného hi tech loď pro Americký pohár na nosných křídlech s těžkotonážní nákladní lodí Berge Olympus dlouhou 300 metrů, širokou 50 metrů, o výtlaku přes 211 000 tun? Obě lodě bude pohánět podobná technologie.
Evropa, Čína a USA mohou samy srazit emise z lodní dopravy o 84 procent
Evropa, Čína a USA mohou samy srazit emise z lodní dopravy o 84 procent
Závazky k omezení emisí produkovaných lodní dopravou, které přijala Mezinárodní námořní organizace (IMO), jsou podle mnohých málo ambiciózní a je z nich patrná snaha řešení spíše odkládat. Zhruba 84 procent lodní dopravy prochází přístavy v Evropě, Číně a Spojených státech. Pokud by tyto země nastavily přísná emisní pravidla pro připlouvající lodě, odvedly by za pár let práci, na kterou si IMO vyhradila celá desetiletí. Tvrdí to nová zpráva Evropské federace pro dopravu a životní prostředí (T&E).
NASA: Příznivý vliv omezení síry v palivu je vidět i z vesmíru
NASA: Příznivý vliv omezení síry v palivu je vidět i z vesmíru
Nová zpráva NASA tvrdí, že stanovení nízkých limitů pro obsah síry v lodním palivu má patrný efekt. Celosvětová norma, kterou zavedla Mezinárodní námořní organizace v roce 2020, snížila tvorbu a viditelnost „umělých mraků“ vznikajících za loděmi plavícími se přes oceány na rekordně nízkou úroveň.