Předběhnout frontu v Panamě? Za sto milionů
Panamský průplav se kvůli dlouhotrvajícímu suchu dostává na hranu provozuschopnosti. Fronta lodí čekajících na své sloty se prodlužuje. Ne každý rejdař si ale může dovolit setrvat celé dny v řadě lodí, a tak obchod se sloty kvete. Prosperuje z toho správa průplavu, která vypisuje aukce. Při té uspořádané 8. listopadu padl nový rekord. Jeden z přepravců za místo v čele fronty zaplatil čtyři miliony dolarů (92 milionů korun). Spolu se standardním tranzitním poplatkem jej tak proplutí stálo více než 100 milionů korun.
Správa Panamského průplavu uvedla, že během středeční aukce bylo právo průjezdu vydraženo za 3,975 milionu dolarů, což je nejvyšší částka, kterou kdy nějaký přepravce na tento účel vydal. Podle agentury Bloomberg, která se odvolává na dokumenty k aukci, byla dotčenou firmou japonská Eneos Group a konkrétní lodí tanker převážející LPG. Tato částka nezahrnuje běžné tranzitní poplatky, které se obvykle počítají v řádu stovek tisíc dolarů.
Pokud se cena proplutí v aktuálních podmínkách pro toho, kdo nemůže čekat, blíží k 4,5 milionu dolarů (102 milionů korun), nemůže mnoho firem o využití této vodní cesty vůbec uvažovat. Správa průplavu uvedla, že zmíněný tanker bude 15. listopadu přepravovat zkapalněný ropný plyn směrem na sever.
Fronta lodí čekajících na využití průplavu se v posledních měsících prodlužuje kvůli dlouhotrvajícímu suchu. Správa proto přijímá další restrikce a omezení. Zároveň však rejdařům umožňuje „přednostní vyřízení“, které však něco stojí. Dosavadní částky ale byly o poznání nižší. Minulý měsíc úřad uspořádal 140 aukcí, přičemž jen ve třech z nich se částka dostala nad 1 milion dolarů.
V Panamě panuje nejhorší sucho za 70 let, což lodím znemožňuje bezpečný průplav. Od minulého týdne správa omezuje počet rezervačních slotů na 25 za den. Předtím to bylo 31 lodí. Od února příštího roku se má toto číslo snížit na 18.
Průplav využívá vodu Gatúnského jezera, které je hlavním zdrojem vody pro systém zdymadel v kanálu. Na konci října správa průplavu uvedla, že hladina vody v jezeře pokračovala v poklesu na bezprecedentní úroveň pro tuto roční dobu.
614
Související články
Návrat námořní dopravy do doby krále Klacka?
Návrat námořní dopravy do doby krále Klacka?
Námořní doprava se vrací do doby před Panamou a Suezem. Proč nákladní lodě znovu obeplouvají mysy Dobré naděje a Horn? Proč volí extrémně dlouhé trasy?
Jak se platí za Panamu
Jak se platí za Panamu
Kolik stojí průjezd Panamou, jak se částky počítají, kolik se platí a co jsou dražby slotů za miliony dolarů? Z článku se vám zatočí hlava…
Sucho v Amazonii
Sucho v Amazonii
Velké sucho v amazonské oblasti ohrožuje přepravu obilí a dalšího zboží z vnitrozemí. Má to negativní důsledky pro celé brazilské hospodářství. Zatímco zemědělci sklízejí bohatou úrodu obilí a rekordní úrodu cukru, lodě čekají desítky dní v brazilských přístavech na srážky a zvýšení hladin řek.