Pozor při refování hlavní plachty
Při refování hlavní plachty je třeba věnovat vekou pozornost napnutí předního a spodního lemu plachty. Necháme-li lemy volné, refování ztrácí smysl.
Plujeme na stoupačku, přifukuje a je čas na refování. Zarefujeme, ale zlepšení se nedostaví, nebo je jen zanedbatelné. Čím je to způsobeno?
Častým důvodem je to, že po zarefování není pořádně dotažený přední a spodní lem plachty, profil plachty je hluboký a plachta hodně naklání loď. Budeme-li mít na stěžni dvě stejné plachty, jednu s plochým profilem s dotaženým výtahem a outhaulem (dopínání spodního lemu) a druhou, která bude povolená, tak ta povolená bude jachtu více naklánět. Stranová složka síly v plachtě je větší. Stačí dotáhnout výtah a outhaul a náklon se zmenší.
Foto North Sails
Správně dotažené refovací lano, profil plachty je plochý.
Platí to samozřejmě i v případě, kdy je plachta zarefovaná. Proto je třeba při refování věnovat velkou pozornost dotažení refovacího lana, které dotahuje zadní roh plachty dozadu a dolů. Plachtu zplošťuje. Pozor jen, až ho budete dotahovat, abyste refovacím lanem někde neskřípli volnou část plachty. Lano by v ní snadno mohlo „vykousat“ díru.
Problém s refováním jedním lanem
Grafika Lodní noviny
Jednoduché znázornění refování jedním lanem. Systém může být složitější.
Na starších jachtách refovací lano dotahuje pouze zadní roh plachty. Přední roh je po zarefování pevně nasazen na háku, kloubu ráhna. Na moderních jachtách je situace jiná. Velmi často jsou vybaveny refováním jedním lanem. Dotahuje se jím jak zadní, tak i přední roh plachty. To ale znamená, že lano vede přes mnoho kladek a velmi obtížně se dotahuje. V takovém případě je refování náročnější, protože napoprvé se vám obvykle plachtu nepodaří dotáhnout, jak je třeba. Po zarefování plachtu vytrimujete, opře se do ní vítr a za chvíli vidíte, že refovací lano nebylo dost utažené. Nezbyde vám tedy, než plachtu znovu povolit a refovací lano ještě jednou dotáhnout.
2791
Související články
Dvě největší chyby při trimu plachet
Dvě největší chyby při trimu plachet
Trim plachet v plné parádě je alchymie mísící všelijaké přísady v různém poměru. Pro jednoduchou charterovou plavbu z A do B však není třeba být kouzelník. Stačí nedělat ty nejzákladnější chyby. Jsou vlastně jen dvě…
Když se nechce do halzy…
Když se nechce do halzy…
Halza, anglicky gybe, obrat po větru, je jeden ze základních manévrů pod plachtami. V běžných podmínkách se nejedná o nijak zvlášť složitý manévr, ale určitě je dobré ho nepodceňovat. Ráhno je maximálně povolené, aby byla odporová plocha vůči větru co největší. Během halzy tak ráhno musí urazit poměrně dlouhou trasu blížící se úhlu 180°. A právě tato dráha je nebezpečná, zvláště pokud není kontrolována otěží, nebo dojde k takzvané nechtěné halze.
Kam posunout otěžový vozík geny
Kam posunout otěžový vozík geny
Otěžové vozíky na otěže přední plachty bývají na lodích často podobně netknuté, jako je u hlavní plachty nehybný kiking. Plní navíc podobnou funkci. Mimo jiné regulují přetočení zadního lemu geny, nebo odborně řečeno twist.