Pozor při refování hlavní plachty
Při refování hlavní plachty je třeba věnovat vekou pozornost napnutí předního a spodního lemu plachty. Necháme-li lemy volné, refování ztrácí smysl.
Plujeme na stoupačku, přifukuje a je čas na refování. Zarefujeme, ale zlepšení se nedostaví, nebo je jen zanedbatelné. Čím je to způsobeno?
Častým důvodem je to, že po zarefování není pořádně dotažený přední a spodní lem plachty, profil plachty je hluboký a plachta hodně naklání loď. Budeme-li mít na stěžni dvě stejné plachty, jednu s plochým profilem s dotaženým výtahem a outhaulem (dopínání spodního lemu) a druhou, která bude povolená, tak ta povolená bude jachtu více naklánět. Stranová složka síly v plachtě je větší. Stačí dotáhnout výtah a outhaul a náklon se zmenší.
Foto North Sails
Správně dotažené refovací lano, profil plachty je plochý.
Platí to samozřejmě i v případě, kdy je plachta zarefovaná. Proto je třeba při refování věnovat velkou pozornost dotažení refovacího lana, které dotahuje zadní roh plachty dozadu a dolů. Plachtu zplošťuje. Pozor jen, až ho budete dotahovat, abyste refovacím lanem někde neskřípli volnou část plachty. Lano by v ní snadno mohlo „vykousat“ díru.
Problém s refováním jedním lanem
Grafika Lodní noviny
Jednoduché znázornění refování jedním lanem. Systém může být složitější.
Na starších jachtách refovací lano dotahuje pouze zadní roh plachty. Přední roh je po zarefování pevně nasazen na háku, kloubu ráhna. Na moderních jachtách je situace jiná. Velmi často jsou vybaveny refováním jedním lanem. Dotahuje se jím jak zadní, tak i přední roh plachty. To ale znamená, že lano vede přes mnoho kladek a velmi obtížně se dotahuje. V takovém případě je refování náročnější, protože napoprvé se vám obvykle plachtu nepodaří dotáhnout, jak je třeba. Po zarefování plachtu vytrimujete, opře se do ní vítr a za chvíli vidíte, že refovací lano nebylo dost utažené. Nezbyde vám tedy, než plachtu znovu povolit a refovací lano ještě jednou dotáhnout.
2241
Související články
Pogo 12.50 je fantastický zážitek...
Pogo 12.50 je fantastický zážitek...
40 stop dlouhá jachta, která létá ve skluzu. To je neopakovatelný zážitek. Letět ve skluzu na kajutové plachetnici rychlostí kolem 15 uzlů, to nemá chybu. Daleko za sebou necháváte běžné jachty, které ve srovnání s vámi na hladině stojí.
Co dělat v sílícím větru?
Co dělat v sílícím větru?
Vítr sílí, stoupáte proti větru, bojujete se soupeři a nechce se vám refovat. Loď již ale je na hranici ovladatelnosti. Co s tím?
Je několik kroků, které lodi uleví, aniž by bylo třeba refovat. Vyjmenujeme si je jeden po druhém.
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Často se stane, že po vyplutí vytáhnete nejprve genu a teprve později taháte hlavní plachtu. Jak to udělat, abyste nemuseli genu při vytahování klasické hlavní plachty zarolovat?