Pozor při refování hlavní plachty
Při refování hlavní plachty je třeba věnovat vekou pozornost napnutí předního a spodního lemu plachty. Necháme-li lemy volné, refování ztrácí smysl.
Plujeme na stoupačku, přifukuje a je čas na refování. Zarefujeme, ale zlepšení se nedostaví, nebo je jen zanedbatelné. Čím je to způsobeno?
Častým důvodem je to, že po zarefování není pořádně dotažený přední a spodní lem plachty, profil plachty je hluboký a plachta hodně naklání loď. Budeme-li mít na stěžni dvě stejné plachty, jednu s plochým profilem s dotaženým výtahem a outhaulem (dopínání spodního lemu) a druhou, která bude povolená, tak ta povolená bude jachtu více naklánět. Stranová složka síly v plachtě je větší. Stačí dotáhnout výtah a outhaul a náklon se zmenší.
Foto North Sails
Správně dotažené refovací lano, profil plachty je plochý.
Platí to samozřejmě i v případě, kdy je plachta zarefovaná. Proto je třeba při refování věnovat velkou pozornost dotažení refovacího lana, které dotahuje zadní roh plachty dozadu a dolů. Plachtu zplošťuje. Pozor jen, až ho budete dotahovat, abyste refovacím lanem někde neskřípli volnou část plachty. Lano by v ní snadno mohlo „vykousat“ díru.
Problém s refováním jedním lanem
Grafika Lodní noviny
Jednoduché znázornění refování jedním lanem. Systém může být složitější.
Na starších jachtách refovací lano dotahuje pouze zadní roh plachty. Přední roh je po zarefování pevně nasazen na háku, kloubu ráhna. Na moderních jachtách je situace jiná. Velmi často jsou vybaveny refováním jedním lanem. Dotahuje se jím jak zadní, tak i přední roh plachty. To ale znamená, že lano vede přes mnoho kladek a velmi obtížně se dotahuje. V takovém případě je refování náročnější, protože napoprvé se vám obvykle plachtu nepodaří dotáhnout, jak je třeba. Po zarefování plachtu vytrimujete, opře se do ní vítr a za chvíli vidíte, že refovací lano nebylo dost utažené. Nezbyde vám tedy, než plachtu znovu povolit a refovací lano ještě jednou dotáhnout.
2999
Související články
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.
Vypsali jsme kurzy trimu
Vypsali jsme kurzy trimu
Od 29.3. jsme vypsali 4 termíny kurzů trimu a práce s plachtami. Kurzy povede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na jachtě Elan E5.