Potřebujeme záchranný ostrůvek?
Záchranný ostrůvek je velká investice, bez které se mnozí obejdou. Nebo neobejdou? Není lehkovážné vyplouvat bez něj? Hrozí nebezpečí i blízko pobřeží?
Zkusíme příklad. Plujete v dubnu na chorvatské charterové jachtě dlouhé 38 stop na Vis. Fouká, jsou vlny a jachta se vám potápí pod nohama. Důvod není důležitý, stát se může leccos.
Vysílačkou se dovoláte pomoci, trvá ale 2 hodiny, než k vám dopluje. I s vestami na krku bude pobyt v chladné vodě o život.
Proč jsme použili jachtu dlouhou 38 stop? Protože podle chorvatských zákonů jachty kratší 12 metrů nemusí mít na palubě ostrůvek.
Nemohl by záchranný ostrůvek nahradit nafukovací člun? V nouzi sice pomůže cokoli, ale člun ostrůvek plnohodnotně nenahradí. Víte, jaké čluny na charterových jachtách jsou. Mnohdy více než 2 lidi na palubě znamenají potopení člunu. Pokud vás je na jachtě 6, do člunu se rozhodně nevejdete. Na rozbouřeném moři (takové věci se obvykle dějí na rozbouřeném moři) budete v člunu zaplaveni vodou a nejspíše se dříve či později převrhnete.
Na příkladu vidíte, že i pár mil od pobřeží můžete být v nebezpečí života. I když budete mít na palubě vysílačku VHF a EPIRB, bez ostrůvku vám mohou být k ničemu. Slouží k zavolání pomoci, ale ta musí mít dostatek času dostat se k vám.
Můžete říci, že vyplouváte jen za hezkého počasí. To je sice silný argument, ale předpověď je jen předpověď a může vás zaskočit i nečekané zhoršení počasí. Nebo jste se vydali daleko, blíží se pátek a vy se musíte vrátit. Bouře nebouře. Zkrátka nikdy není jisté, že vás špatné počasí na moři nezastihne.
Plujete-li jen v létě nedaleko pobřeží, nejspíš nebudete ostrůvek potřebovat. I když se vaše loď potopí, voda je teplá a zřejmě vás stihnou zachránit. Pokud vás najdou. K nehodě mohlo dojít v noci a na rozvlněném moři není snadné lokalizovat hlavu plavce. Mnohem jednodušší je najít záchranný ostrůvek.
Stát se může cokoli. Pravděpodobnost je malá. Když ale k něčemu dojde, je na pytel, že to bylo nepravděpodobné. Nakonec se všemi bezpečnostními prvky na jachtě je to stejné jako s bezpečnostními pásy v automobilu. Nejspíše je nikdy nebudeme potřebovat. Ale všichni si již zvykli, je používat (až na mého bráchu).
U nás je dodavatelem ostrůvků například firma fas yachting.
5930
Související články
Byla za tragédií chyba loděnice?
Byla za tragédií chyba loděnice?
Z britské MAIB zveřejnila předběžné informace o nedostatečné stabilitě megajachty Bayesian, která mohla vést ke tragickému překlopení a potopení jachty.
Záchrana vraku pozastavena, zemřel potápěč
Záchrana vraku pozastavena, zemřel potápěč
Vyzvednutí vraku megajachty Bayesian bylo pozastaveno. Při odstraňování takeláže zemřel devětatřicetiletý potápěč. Primární je vyšetření příčin smrti holandského profesionála.
Čtyři jachty jednou ranou
Čtyři jachty jednou ranou
Těžko se hledají slova, když vidíte, jak skipper jachty vrší jednu chybu za druhou a během pár desítek sekund zničí hned 4 jachty! Na jednu stranu těžko uvěřitelné, na druhou stranu realita spojená s masivním rozšířením jachtingu a chabými znalostmi a dovednostmi. Kde se staly chyby a jak z podobné situace ven?