Označte si výtah hlavasky
Víte, proč je dobré si na jachtě s klasickým refováním označit výtah u stoperu? Jak vám to usnadní život?
Vytáhněte si hlavní plachtu nahoru, dopněte výtah tak, jak je běžné za standardních podmínek a výtah si označte u stoperu fixkou.
Potom zarefujte na první ref, výtah dotáhněte a znovu si u stoperu výtah označte. To samé udělejte u druhého a případně třetího refu. Stejně tak je vhodné si poznačit i refovací lana.
Proč tolik práce? Při vytahování plachty nebudete muset stále kontrolovat, jestli je výtah dotažený.
Nejvíce tuto přípravu ale oceníte, poplujete-li na lodi sami a budete refovat. Při refování si musíte povolit z kokpitu výtah tak, abyste mohli plachtu zmenšit. To můžete udělat odhadem, ale buď povolíte málo, nebo moc a tím si přiděláváte práci. Se značkou na výtahu snadno povolíte akorát.
Značky na refovacích lanech vám zase pomohou při dotahování refů. Hned máte jasno, jak na tom jste a kolik je třeba ještě dobrat.
Stejnou službu vám udělá značka na výtahu spinakeru nebo kosatky na sportovních lodích.
9490
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?