Označte si výtah hlavasky
Víte, proč je dobré si na jachtě s klasickým refováním označit výtah u stoperu? Jak vám to usnadní život?
Vytáhněte si hlavní plachtu nahoru, dopněte výtah tak, jak je běžné za standardních podmínek a výtah si označte u stoperu fixkou.
Potom zarefujte na první ref, výtah dotáhněte a znovu si u stoperu výtah označte. To samé udělejte u druhého a případně třetího refu. Stejně tak je vhodné si poznačit i refovací lana.
Proč tolik práce? Při vytahování plachty nebudete muset stále kontrolovat, jestli je výtah dotažený.
Nejvíce tuto přípravu ale oceníte, poplujete-li na lodi sami a budete refovat. Při refování si musíte povolit z kokpitu výtah tak, abyste mohli plachtu zmenšit. To můžete udělat odhadem, ale buď povolíte málo, nebo moc a tím si přiděláváte práci. Se značkou na výtahu snadno povolíte akorát.
Značky na refovacích lanech vám zase pomohou při dotahování refů. Hned máte jasno, jak na tom jste a kolik je třeba ještě dobrat.
Stejnou službu vám udělá značka na výtahu spinakeru nebo kosatky na sportovních lodích.
9636
Související články
Návětrná nebo závětrná?
Návětrná nebo závětrná?
Víte, co znamená, že je loď návětrná, nebo naopak závětrná? Co se děje, když v sílícím větru ztrácíme kontrolu a jak lépe docílit vyváženosti plachet? Pro správnou odpověď trochou teorie, kterou použijete v praxi.
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Jak vám pořádný nůž v kokpitu může zachránit dovolenou? Na co takový nůž použít a kde ho mít umístěný. Závodní jachtaři na tyto otázky znají odpovědi, turističtí jachtaři už méně.
Noční vibrace v lanoví
Noční vibrace v lanoví
V noci fouká vítr, výtahy vibrují a naráží do stěžně. Nevyspíte se. Dotažení lan není řešení, pouze tím zvýšíte frekvenci vibrací.