Ověšená záď lodě znamená riziko
Často dnes najdete zadní část kokpitu zastavěnou a ověšenou tak, že není snadné dostat vyvazovací lano na břeh, případně ještě zpět na vazák. Navíc se vám již jistě stalo, že jste měli na boku lodě na zadním koši upevněný přívěsný motor. To vše představuje riziko.
Co bylo důležité dříve, nás netrápí dnes a naopak věci, kterým jsme nepřikládali důležitost, jsou dnes nezbytné. Na charterové jachtě na jihu Evropy je to například bimini. Kokpit musí být celý zakrytý před sluncem, jinak je posádka nespokojená. Výsledkem je často zadní koš plný tyčí, které brání posádce, aby mohla rozumně přehodit lano na břeh, nebo zalasovat pachole. Pomocník házející lano se buď nemůže s lanem vyklonit vůbec, nebo se musí proměnit v hadího muže/ženu, aby se protáhl ven, ale pak je zase v pozici, která téměř neumožňuje smysluplnou práci s lanem.
Proč toto řešit? Důvody se ukáží ve chvíli, kdy zaplouváte k molu v silném bočním větru a potřebujete rychle zafixovat návětrné lano. Na některých lodích se o rychlosti kvůli uspořádání nedá mluvit. Je to samozřejmě větší problém pro jachty charterové. Na soukromých jachtách je zkušená posádka, která již obvykle má nacvičené postupy.
Řešením v těchto situacích může být práce s lanem z pozice na středu kokpitu mezi sedačkami za kormidly. Výška pod bimini zde bývá dostatečná. Nevýhodou ale je, že na návětrné pachole to máme odtud dále. Pokud je na molu asistence, nevadí to. Není-li k dispozici a je třeba lasovat pachole, může to být problém.
Přívěsný motor na boku
Další problematickou věcí, kterou najdeme často na charterových jachtách, je přívěsný motor na boku zadního koše. Je to naprosto nešťastná pozice. Přístavy plné jachet jsou těsné a při vyplouvání je třeba využít při stáčení jachty každý centimetr šířky. Pokud je na boku zavěšen přívěsný motor, obvykle funguje jako magnet na problémy. Při stáčení jachty se zachytává za relingy sousedních lodí a způsobuje škody. Na sousedech a na motoru. Přijdete-li na jachtu, která má takto upevněný přívěsák, je lepší si ho při vyplouvání a zajíždění přemístit na záď jachty, kde nebude překážet. Výrazně si tak usnadníte život.
1431
Související články
Když potřebujete rychle lodní šroub...
Když potřebujete rychle lodní šroub...
Kurz přístavních manévrů v Praze na Vltavě. Kurz je v polovině, když jachta přestane reagovat. Motor běží, hřídel se točí, ale loď nejede. Danu Přívarovi je příčina jasná. Upadl lodní šroub. Potřebujeme velmi rychle náhradu.
Na kterém laně dostanete jachtu od mola?
Na kterém laně dostanete jachtu od mola?
Úporné odstrkávačky jachty od mola, na kterých participuje celá posádka. Jsou zbytečné a mnohdy problém neřešící. Přitom stačí jen vědět, jak na to.
Přijďte vyzkoušet přístavní manévry na Císařskou louku
Přijďte vyzkoušet přístavní manévry na Císařskou louku
Připravili jsme ukázkový den našich kurzů. Vyzkoušíte si, jak učíme přístavní manévry, co se můžete naučit na kurzu dieselového motoru, jak je to s trimem plachet. Chcete vědět, jaké další kurzy děláme, co se na nich naučíte, jaká jsou naše doporučení? Kam se s námi můžete vydat na plavbu? Chcete se s námi potkat a zeptat se na detaily?