Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.
Čelo startovního pole je západně od Kanárů. Nerovná stopa, která se od Madeiry klikatí za zádí vedoucí Holcim-PRB, jasně ukazuje, že vítr v posledních hodinách nebyl stabilní. Hodně byl ovlivněn mraky jeho směr i síla. V takových okamžicích je snadné uvíznout v bezvětří pod mrakem, jako se to stalo Samu Goodchildovi. Rychlý závodník si dal na 30 minut pauzu. Nestabilní podmínky jsou vidět i na rychlostech vedoucí skupiny. Lunven 14,4 uzlu, Goodchild 19,1, Richomme 8,9, Ruyant 13,4 a například Simon jen 5,2 uzlu.
Vítr nyní vane N – NW kolem 13 uzlů a bude slábnout. Nejrychlejší mají před sebou 500 mil ve slabém větru, než se dostanou na úrovni Kapverd do pasátu. Znamená to dalších 500 mil neustálé pozornosti, hledání větru. Nevypadá to na vhodné dny na odpočinek. Přitom by se hodilo nabrat síly před rovníkovými tišinami, které jsou 1500 mil daleko.
Na čele tedy Lunven, Yoann Richomme dále na západ ztrácí 15 mil, třetí Goodchild 19. Pluje přitom na jachtě, který již jednu Vendée Globe za sebou má. Sám přiznává, že v některých okamžicích jeho Vulnerable zaostává za novou generací o 2 – 3 uzly. Čtvrtý je Beyou a pátý Ruyant necelých 30 mil za Lunvenem. Překvapivě ztratil největší favorit Charlie Dalin. Smůla, nebo nějaký technický problém? Zdá se, že ne. Vypadá to na špatná rozhodnutí: „Mám za sebou noc bez spánku. A celou řadu špatných manévrů a chybných rozhodnutí. Před Madeirou jsem se zastavil. Neměl jsem štěstí, bylo to frustrující.“
Trochu jinou strategii než soupeři směřující na jihozápad zvolil Jean Le Cam mířící přímo na jih. Na nejrychlejšího Lunvena ztrácí 170 mil.
Technické potíže řešil a bude řešit maďarský závodník, jehož jméno umí správně napsat jen příslušníci hunských kmenů, Szabolcs Weöres (výslovnost si tipnout nedovolím). Již nějaký čas plul s namotaným malým genakerem na předním stěhu. Namotaná plachta vibrovala celou takeláží. Jediný Maďar mezi startujícími se dnes pokusil plachtu ze zajetí předního stěhu vysvobodit. Podařilo se mu odříznout vršek plachty a zabránit dalším vibracím stěžně. Ve spodní části je plachta stále pevně namotaná a k vyřešení problému bude třeba zakotvit někde v závětří.
Madeira, případně Porto Santo, je také cílem Maxime Sorela. Má potíže se zámkem hlavní plachty a na řešení potřebuje klid. Pro Sorela, který v poslední Vendée skončil na staré lodi na 10. místě, je to zklamání. Nyní má novou loď a hned po pár dnech musí řešit nepříjemný problém. Navíc je limitován poraněným kotníkem.
Polohu lodí najdete zde.
190
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Kolik bere vítěz Vendée Globe
Kolik bere vítěz Vendée Globe
Vendée Globe. Sólový nonstop závod kolem světa bez asistence. Nejrychlejší stráví na oceánech kolem 80 dnů, nejpomalejší ještě o polovinu více. Kolik je první cena za takovou dřinu? Jaké jsou prize money v tomto závodě?
Jak si sám opravit zlomený stěžeň
Jak si sám opravit zlomený stěžeň
Znáte tento příběh? Během Vendée Globe 2000 jeden z favoritů Vendée Globe Yves Parlier zlomil stěžeň. V Jižním oceánu. Nevzdal se a vše opravil na kotvě na opuštěném Stewart Island. Samozřejmě sám. Vyrobil si topení do stěžně, aby vytvrdla pryskyřice, místo pece použil své bundy.