Charlie Dalin při Vendée bojoval s rakovinou
Vítěz poslední Vendéé Globe Charlie Dalin nebojoval při závodu kolem světa jen se svými soupeři, ale také s rakovinou. Navzdory nutnosti pravidelné medikace a bolestem dokázal zvítězit.
Ve Vendéé Globe 2020 proplul Charlie Dalin na prvním místě cílem v Les Sables. O vítězství ho ale připravila časová bonifikace, kterou získal Yannick Bestaven za podíl na záchraně Kevina Escoffiera.
Další Vendée musím vyhrát
Před sebou měl 4 roky příprav na další Vendéé Globe. Byl druhý v Transat Jacques Vabre 2021, druhý v Route du Rhum o rok později. V roce 2023 zvítězil v létě v Rolex Fastnet Race a pak se najednou odhlásil za dalšího Transat Jacues Vabre ze zdravotních důvodů. Více se nevědělo. Na startu Vendéé Globe 2024 už byl zase ve skvělé formě.
Alespoň se to zdálo…
Zpráva, kterou nechceš slyšet
Na podzim 2023 mu byla diagnostikována rakovina tlustého střeva.Nemohl se zúčastnit Transatu Jacques Vabre. Do startu Vendéé Globe nebylo zcela jasné, jak to s Charliem bude.
Na Vendée je zpět
Nakonec odstartoval, zajel fantastický závod a zvítězil v novém rekordu 64 dny, 19 hodin a 22 minut. Starý rekord byl vylepšen o těžko uvěřitelných 9 dnů.
Vědomí o nemoci, která ho užírala, mu do určité míry dodávalo na klidu. Věděl, že chce vyhrát, ale věděl také, že jiné věci jsou důležité. Měl bolesti břicha, musel dodržovat určitý léčebný režim Naštěstí potřeboval jen jednu tabletu denně, kterou dobře snášel. Byl unaven. Měl ale sen o vítězství ve Vendéé Globe. Ten se mu vyplnil.
Operace a návrat nádoru
Po návratu z Vendéé Globe podstoupil operaci, byl mu odstraněn 15 cm nádor. To bylo v únoru. V dubnu se objevil znovu, jen na jiném místě. Zhubl 14 kg, bylo třeba hledat léčbu, která zabere.
Bude ještě závodit?
Dnes by měla být situace stabilizovaná. Nedostává se však sil a na velké závody musí Charlie zapomenout. Zatím přichází v úvahu jen něco menšího ve Francii. Doufá však, že se mu v budoucnu podaří vrátit alespoň do některého závodu přes Atlantik. Uvažuje o Route du Rhum příští rok.
Charlie ukazuje, že vážná nemoc je překážkou, před kterou nikdo nechce stát, ale to neznamená, že je třeba odhodit všechny sny. Koneckonců žijeme proto, abychom dělali, co nás baví. Nikoli jen proto, abychom žili.
Charlie Dalin
- Narozen: 10. 5. 1984, Le Havre (FRA)
- Vzdělání: lodní architektura, University of Southampton (2006)
- Současná loď/kampaň: IMOCA MACIF Santé Prévoyance
Figaro (Bénéteau Figaro)
- 2012 — Transat AG2R La Mondiale • 1. místo (s Gildas Morvan)
- 2014 — La Solitaire du Figaro • 3. místo
— Championnat de France Elite (sólo offshore) • mistr Francie
- 2015 — La Solitaire du Figaro • 2. místo
- 2016 — La Solitaire du Figaro • 2. místo
— Douarnenez–Horta Solo • 1. místo
— Championnat de France Elite • mistr Francie
- 2017 — La Solitaire URGO Le Figaro • 3. místo
— Etapa 4 (Concarneau–Dieppe) • vítěz etapy
— Douarnenez Fastnet Solo • 1. místo
- 2018 — La Solitaire URGO Le Figaro • 3. místo
IMOCA
- 2019 — Transat Jacques Vabre: vítěz s Yannem Ellies
- 2020 – Vendée - Arctique: 2.místo
- 2020–21 — Vendée Globe: 2. místo
- 2021–22 — mimo jiné vítězství v Rolex Fastnet Race (IMOCA), Défi Azimut, Vendée Arctique a druhé místo v Transat Jacques Vabre
- 2023 – Rolex Fastnet Race: 1 místo
- 2024–25 — Vendée Globe – vítěz a rekord závodu: 64 d 19 h 22 m 49 s.
79
Související články
Záchrana v ledové bouři v Jižním oceánu
Záchrana v ledové bouři v Jižním oceánu
V bouři ve větru o rychlosti 90 uzlů upadl kýl jachtě Tonyho Bullimora a jachta se překlopila. Zachráněn byl za 4 dny ve chvíli, kdy si všichni mysleli, že je mrtvý. Druhým zachráněným v nouzi byl Raphaël Dinelli. Jeden z mimořádných příběhů světového offshore jachtingu. Tedy... Vlastně příběhy dva.
Milan Koláček, proč Class40?
Milan Koláček, proč Class40?
Offshore jachtař Milan Koláček startuje letos v třídě Class40. Vrcholem bude na podzim závod přes Atlantik známý jako Transat Jacqus Vabre. Co je Class40 a jaká je jachta, na které bude závodit?
Jen další krásná studie, nebo to máme brát vážně?
Jen další krásná studie, nebo to máme brát vážně?
Metis 45. Plně foilující pětačtyřicítka, která by měla mít rychlostní potenciál jachet IMOCA a byla by vyráběná sériově. Je to jen další hezký obrázek, který má k realizaci tak daleko, jako Rusko k demokracii, nebo je možné, že se tato mašina brzy objeví na vodě?