Nezapomínejte na výtahy plachet
Nejvíce jachtařů se vydává na své plavby na charterových lodích. Úroveň přípravy jachet bývá různá, co se týče jízdních vlastností na plachty, pak spíše horší. Pokud tedy chceme, aby „polotovar“ dobře fungoval, je třeba si ho „dodělat“.
Problémů může být více, ale my se nyní podíváme na výtahy plachet, respektive jejich napětí. Na úvod je třeba říci, že neexistuje standardní napětí výtahu plachty, které by vyhovovalo plavbě na jakýkoli kurz. Na sportovních lodích se s napětím výtahu pracuje, je to jeden z trimovacích prvků. Na charterové jachtě obvykle nejsme takovými perfekcionisty. Co však je určitě špatně, je příliš povolený výtah plachty při plavbě na stoupačku.
Na většině charterových jachet jsou dnes obě plachty rolovací. Proto můžeme vztáhnout tuto problematiku na obě plachty. U klasické hlavní plachty se s výtahem pracuje jaksi samozřejmě. Příliš povolený výtah způsobuje, že profil plachty má největší hloubku dále od předního lemu. To mu sice dává větší výkon, ale negativem je větší náklon jachty. To se projeví zejména při stoupačce.
Chcete-li lépe stoupat a déle uvést plné plachty, je třeba mít více dotažený výtah. Naopak při plavbě na zadobok, či bok, je možné napětí výtahu snížit a výtah povolit.
Proč je výtah povolený
Výtahy mohou být na charterových jachtách povolené z více důvodů. Nejspíše nejsou dotaženy proto, že dotažení výtahu je pracné a práce je přeci až ten poslední způsob, jak si vydělat nějaké ty peníze. Myslím, že to zaměstnanci charterových společností dobře vědí. Druhým důvodem může být, že výtah plachty na charterové jachtě často někdo uvolní omylem, když sáhne na nepravý stopper.
Dotáhnout, povolit?
Můžeme si říci takovou jednoduchou obecnou radu. Při plavbě na stoupačku výtah dotahujte, až se na předním lemu plachty začnou objevovat svislé varhánky. Při plavbě na zaďák a zadobok naopak výtah povolte, až se začnou dělat varhánky vodorovné.
Jde jen o zjednodušenou radu, pro takovéto naše sváteční jachtění. Ale pomůže. A když zjistíte, že například výtah geny vám končí na stěžni a není možné ho bez vinšny napnout, vyměňte ho za některé z lan vedoucích na vinšnu v kokpitu, které je momentálně k nepotřebě. Stačí pak výtah dotáhnout, zaklapnout stopper, uvolnit z vinšny a na místo vrátit lano, které tam bylo původně.
1825
Související články
K čemu slouží otěžový vozík?
K čemu slouží otěžový vozík?
Plujete na plachty, gena za předním lemem flatruje. Přitáhnete na otěži, flatrování přestane. Spodní špiony vlají vodorovně dozadu, jachta se rozjede. Při bližším pohledu zjistíte, že vršek geny ale spokojeý není. Loď by mohla plout ještě rychleji. Co s tím?
Nemám rychlost? Nebo nestoupám?
Nemám rychlost? Nebo nestoupám?
Něco není v pořádku. Nemám rychlost. Nebo nestoupám dostatečně. Špatně se mi kormidluje, nebo autopilot maká jako zběsilý? Co s tím mám dělat?
Příliš velký náklon? Co dělat
Příliš velký náklon? Co dělat
Vítr sílí, náklon jachty se zvyšuje. Již i hrana paluby je pod hladinou. Kormidelník se pere s kormidlem, loď již nechce poslouchat. Co v tu chvíli udělat?