Nevýhody zarolované plachty
Standardně bývá na jachtách používaná velká gena na rolfoku. Se sílícím větrem plachtu zmenšujeme rolováním a takto s ní plujeme, dokud ji nezničíme.
Velká gena je ušita z lehčího materiálu, než by bylo do bouřlivého počasí třeba. Důvod je jasný, musí být použitelná i ve slabém větru. Proto nejde o ideální plachtu do bouřlivého počasí co se týče použitého materiálu, respektive jeho pevnosti.
Plachta není 2D lajntuch, ale 3D objekt, který při navíjení na trn (rolfok) není možné navinout tak, aby za trnem nevzniklo neforemné břicho. Jistě ho dobře znáte. Toto břicho snižuje schopnost jachty stoupat proti větru. Je třeba více odpadnout, aby úhel náběhu odpovídal profilu plachty v její přední části, kde je již zmíněné břicho. Další nepříjemností je, že zarolujeme do plachty špiónky a není podle čeho se přesně orientovat. Břicho přitom má stále tendenci flatrovat.
Zmenšujeme-li genu rolováním, zbytek vytažené plachty šplhá po stěhu nahoru, cca do výšky třetiny stěhu. Plachta je příliš vysoko pro naše potřeby. Navíc je daleko na přídi, daleko od stěžně a hlavní plachty. Neovlivňuje již proudění do hlavní plachty. Místo sady dvou plachet, které mají na sebe vliv, jde víceméně o dvě samostatné plachty. Také společné těžiště takové dvojice plachet jde více dopředu, než by bylo vhodné.
V neposlední řadě je zde problém s trimováním takové plachty. Otěžové vozíky jsou daleko vzadu a již s nimi toho moc neuděláme. Plachtu můžeme na otěži přitáhnout, nebo povolit, ale to je vše.
Staysail
Řešením je druhá přední plachta zvaná staysail. Aby bylo možné použít staysail, je třeba mít instalovaný potřebný stěh. Pokud ho nechceme mít na přídi stále (překáží při obratech), není již dnes nutný nerezový stěh, ale je možné použít některý z moderních syntetických materiálů, který nebude na stěžni překážet a rachotit. Dotažení na palubě je možné udělat přes kladkostroj (například z antalových kroužků), který je vyveden přes stoper na winšnu.
Plachta obvykle bývá nacvakávací na stěh, běžně je uložena v pytli v podpalubí. Je určena do silnějšího větru, je tedy ušita z pevnějšího materiálu. Její tvar bývá plošší, aby byla použitelná na stoupačku.
Protože je na zvláštním stěhu blíže stěžni, stále ovlivňuje proudění na hlavní plachtu. Její těžiště je blíže středu jachty. Je také blíže otěžovým vozíkům, je tedy možné ji lépe trimovat. Protože je plošší než zarolovaná gena, nenaklání tolik loď. Navíc je mnohem níže nad palubou, než zaroilovaná gena.
Je tu ještě jedna nezanedbatelná výhoda. Když jednu z plachet roztrháte, stále ještě máte druhou. To se daleko od břehu také počítá. Dost výhod na jednu menší plachtu...
8590
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
První samostatná plavba aneb když se věci s...u
První samostatná plavba aneb když se věci s...u
Sbíráte dlouho zkušenosti s ostatními, abyste konečně vypluli sami. A začnou se dít podivuhodné věci. Díky krásný a stručný popis toho, jak to také může na lodi býti našemu čtenáři Honzovi Štěpánovi.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.