Nevýhoda příliš vyváženého kormidla
Vyvážené kormidlo má jasnou výhodu v tom, že se s ním nemusíte při vedení lodi prát. Příliš vyvážené kormidlo však má i jednu velkou nevýhodu.
Nejprve co to vlastně vyvážené kormidlo je. Máte osu kormidla. To je místo, kolem kterého se kormidlo točí. Bude-li celá plocha kormidla za osou, bude každé vychýlení kormidla namáhavé (speciálně u větších jachet). Na vychýlení bude třeba mnoho síly. Kormidlo není vyvážené.
Pokud je část plochy kormidla i před osou otáčení, jde o vyvážené kormidlo. K jeho vychýlení stačí mnohem menší síla.
Kormidla bývají vyváženy jen do určité míry. Pokud je kormidlo příliš vyvážené, má to jedno negativum. Jachta se špatně kormidluje. Protože necítíte na kormidle žádný tlak, obtížně se hledá poloha, kdy jachta pluje rovně. Přílišný tlak na kormidle samozřejmě není vítaný, ale přiměřený tlak je pro ruku na kormidle pomůckou.
Proč se tedy takto vyvážená kormidla dělají? Je to jednoduché. Na turistických jachtách na dlouhé plavby mají své opodstatnění. Na takových jachtách kormidluje z více než 90 % autopilot. Čím menší je tlak na kormidlo, tím menší práci má autopilot s vedením lodi a tím menší má spotřebu.
Vše má svá pro a proti.
7961
Související články
Když odejde kormidlo
Když odejde kormidlo
Na závěr jednoho z našich kurzů se na vjezdu do maríny Seget ozvala rána a přestalo reagovat kormidlo. Stalo se to ve chvíli, kdy jsme vplouvali mezi lodě.
Předsezónní údržba kormidelního systému
Předsezónní údržba kormidelního systému
Správně fungující kormidelní systém je základním předpokladem bezpečnosti plavby. Jeho funkčnost a spolehlivost je proto třeba kontrolovat, a to alespoň jednou za sezónu. Kdo tak neučinil na podzim, čeká jej revize kormidelního systému nyní na jaře. Nejde o úkon složitý, ani časově náročný. Stačí k tomu jeden den, tedy pokud s revizí není spojen objev zásadnější závady. Záleží také, jak celá soustava vypadá a kdy byla provedena poslední údržba.
Manévrovat pomalu, ale…
Manévrovat pomalu, ale…
Včera jsme psali o nízké rychlosti při manévrování v přístavech jako o základním předpokladu malých, nebo žádných škod na lodích. Nízká rychlost je OK, má to své limity. Jachta stále musí být kormidlovatelná.