Nešlapte na lukny…
Jednou z věcí na kterou vás při přebírání jachty upozorní (skoro) každý zaměstnanec charterové společnosti, je, že nemáte šlapat na lukny. Prý to nevydrží… Myslím, že tady je někde chyba. Buď se mýlí odborník z charteru, nebo výrobce jachet, nebo je chyba u producenta luken.
Představte si situaci. Náhle se zhoršilo počasí. Zmenšujete plachty, ale něco se zaseklo a musíte na příď. Loď sebou hází z boku na bok, vpředu mlátí plachta a vy se musíte podle návodu charterového pracovníka pohybovat po palubě jako dítě hrající panáka (pro mladší ročníky zde), abyste náhodou nešlápli na luknu. Přijde vám to v pořádku? Nebo koneckonců se ani nemusí zhoršit počasí. Jdete po palubě uprostřed Atlantiku, šlápnete na luknu a ta praskne. Je stará známá pravda, že uprostřed Atlantiku novou luknu nekoupíte. Tak jste v takovém případě pěkně v p….i. Je to v pořádku?
Má lukna vydržet?
Otázka tedy zní. Má lukna nějaké to šlápnutí vydržet? Podle mého ano. Lukny musí být vyrobeny z materiálu, který zvládne pohyb posádky po palubě. Alespoň lukny na lodích, které mají certifikaci k plavbě přes oceán. Je to otázka bezpečnosti. Samozřejmě to neznamená, že musí vydržet vše. Rána kladivem je rána kladivem, ale k té je už třeba úmysl. Špatný úmysl. Stejně tak může luknu poškodit zaseklá otěž geny. To je zase neopatrnost, opomenutí a neznalost. Ale něco vydržet musí.
Bezpečnost nebo peníze
Lukna, která něco vydrží, je otázka bezpečnosti. Dnes se ale při masové výrobě dostává do konfliktu bezpečnost a finance. Ušetříš-li 10 euro na lukně a těch luken je tisíc, už to pro majitele loděnice začíná být zajímavé. Protože většinu loděnic dnes vlastní nejrůznější fondy, pro které je důležitý pouze zisk ve výši XY procent, není možné se divit, že se na lukny nesmí šlapat.
Je rozdíl, jestli vám předává jachtu majitel loděnice, který je hrdý na to, co vytvořil, nebo si ji koupíte jako housku na krámě a musíte se smířit s tím, že věci jsou takové, jaké jsou.
Je krása nejdůležitější?
Moderní lukny zapuštěné do paluby vypadají parádně. Když jsou zavřené, na palubě nic nepřekáží, je krásně hladká. A jde jen o kus plexi s dvojicí kliček. Jednoduché, krásné, levné.
Nebo máte loď do nepohody. Víte, že bezpečnost je pro vás prioritou. V takovém případě sáhnete po masivních luknách s hliníkovým okrajem. Všimněte si, že lepší verze má hliníkové lemování vyšší a masivnější než běžná. A tlustší plexi… Abyste nemuseli mít strach, že na něj šlápnete.
Podle mě by to tak mělo být. Na lodích…
2796
Související články
Proč je otěž nebezpečná
Proč je otěž nebezpečná
Dávat pozor na halzu! Pro většinu samozřejmý bezpečnostní imperativ. Najdou se však tací, kteří nevědí, co je halza. Potom těžko budou vědět, proč si mají při halze dávat pozor.
Co znamená závlačka na palubě?
Co znamená závlačka na palubě?
Ráno vylezete na palubu, jdete se podívat na příď a najdete matičku (závlačku, něco podobného). Pro hosta na palubě (nejachtaře) nedůležité smetí, které kopne přes palubu. Pro jachtaře důvod k bolení hlavy.
To nemůže být pravda…
To nemůže být pravda…
Připravuje se webinář na téma bezpečnost plavby v Rudém moři. Nebylo by to zajímavé, kdyby organizátorem nebyli Hútíové, vojenská skupina způsobující nebezpečnost plavby v Rudém moři. Útočí v Rudém moři na nákladní lodě drony a raketami.