Největším nepřítelem přístavních manévrů je…
V březnu a dubnu nám prošlo rukama na kurzech přístavních manévrů v Zadaru a Biogradu 140 účastníků. Mnohokrát jsme se společně s ostatními instruktory zamýšleli nad tím, co je největším nepřítelem dobře zvládnutého zajetí do přístavu.
Jednou z příčin je absence citu pro loď. S tím je možné jen těžko něco dělat, na vině je malá vyježděnost.
Dále je to neznalost chování jachty, neporozumění logice jejího pohybu. Nejsme-li vyježdění, abychom věděli intuitivně, co jachta udělá když, musíme vše chápat z teoretické stránky. Když udělám toto, reakce jachty bude taková a já tedy musím zamýšlené pozměnit, abych anticipoval následné chování jachty. Ano, nedostatek praxe znamená, že musím znát teorii. Proto se na kurzech, a to i těch jednodenních pražských, snažíme logiku pohybu lodě vysvětlit.
Pak je tu ještě třetí příčina, která z části souvisí s absencí praxe, ale částečně je ovlivnitelná. Je to panika, největší nepřítel. Vždy na začátku každého kurzu je znát panika, která se projevuje necitlivým zacházením s kormidlem a plynem, špatným zkratkovitým rozhodováním.
Již během druhého dne kurzu bývá znát ústup paniky, třetí den účastníci školení bez potíží zajíždějí na decimetry k ostatním lodím a dokáží citlivě brzdit.
Není to ale jen praxe, které vytěsňuje paniku z hlav a rukou jachtařů. Již správné usazení se za kormidlem vede k tomu, že kormidelník má přehled o situaci a může zároveň ovládat plyn i kormidlo. Složité pohledy přes rameno, hledání plynové páky, to neprospívá klidu.
Také je důležité se na manévr pečlivě předem připravit. To znamená, projít si celý manévr před jeho začátkem detailně v hlavě. Od otočení se na zpětný chod, až po vyvázání posledního lana. Díky tomu jsme schopni rychleji reagovat, vyvarovat se chyb a vědět, co přijde dále. Taková jistota pomáhá a vytěsňuje paniku na vedlejší kolej.
Pamatujte, že panika je jako Otesánek, jehož hlad roste se zkonzumovanou potravou. Panikaříte-li vy za kormidlem, panikaří vaše posádka, panikaří podavač mooringů na molu a panika posádky a podavače mooringů vede ke spirále paniky i u vás.
Přiškrťte paniku u sebe a vše bude snazší. Potvrdí vám to i účastníci našich kurzů. Během kurzů i za náročných situací působí instruktoři klidně a stejný vliv mají i na účastníky kurzu. Na lodi se nekřičí, vše se dělá s rozmyslem za použití správných technik. Žádné odstrkávání od mola, žádné divoké skoky na břeh, žádné přetahování se s lany. Když zkrotíte paniku, zjistíte, že máte na vše dostatek času a vše vám půjde mnohem lépe.
Možná vám pomůže i to, že si uvědomíte, že každý má občas slabou chvilku. I ten nejlepší. Pak stačí zachovat klid, zastavit loď a je-li to nutné, počkat na pomoc. Hlavně nezmatkovat tak, jako to vidíte na přiloženém videu.
1434
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?