Největší noční nepřítel
		
		
	Co je pro noční hlídku v kokpitu největší nepřítel? Víte co odrovná muže za kormidlem na následující čtvrthodinu?
Tím zákeřným nepřítelem, který ponoří celé okolí lodě do neproniknutelné tmy i na více než 15 minut je světlo. Pojďmě si výše zmíněné vysvětlit.
Noční vidění
Noční vidění je schopnost vidění za špatných světelných podmínek. Budete-li stát na ulici pod lampou veřejného osvětlení a dojde k výpadku proudu, ocitnete se nejprve v absolutní tmě. Neuvidíte nic, neuvidíte hvězdy, nerozeznáte, kde je ulice. Pokud si ale sednete na zem a počkáte, začnou se vám kontury ulice pomalu objevovat. Vaše oči si zvykají na tmu a postupně rozeznávají stále více. Po 15 minutách se můžete zvednout a bezpečně odejít, i když lampy stále nesvítí. Již ve tmě vidíte, váš zrak se aklimatizoval, máte noční vidění.
Stačí málo
Abyste o noční vidění přišli, stačí málo. Stačí rozsvítit v podpalubí, nebo dokonce posvítit čelovkou do očí. V tom případě jste znovu na začátku. Ve tmě nic nevidíte a čekáte dalších 15 minut, než si vaše oči zvyknou.
Nebezpečí
Ztratíte-li noční vidění na 15 minut, můžete se ocitnout ve velmi vážném nebezpečí. I když si mnozí jachtaři myslí, že 10 – 15 minut nic neznamená a že kolize nemůže přijít takto rychle, opak je pravdou. Podívejte se na tento článek, kolik času zbývá do kolize. Uvidíte, že 15 minut může být smrtelně nebezpečná doba.
Jak se bránit
Aby nedocházelo ke ztrátě nočního vidění, je třeba na lodi používat červené osvětlení. Dříve byla nad každým navigačním stolkem červená žárovka. S červeným světlem, které neničí noční vidění, bylo možné pracovat s mapami, nebo zapisovat do lodního deníku.
Dnes většina lodí červené osvětlení nemá ani nad navigačním stolkem. V takovém případě je nejlepší radou čelovka s červeným světlem. Měl by ji mít u sebe každý člen posádky, aby nebylo v noci nutné v lodi svítit.
Pozor na navigační přístroje
Nebezpečím pro noční vidění jsou i špatně rozsvícené navigační přístroje. Zvláště dnes, kdy jsou u kormidla běžné mapové plottery, je třeba osvětlení přístrojů pečlivě regulovat. Není-li mapový plotter u kormidla nezbytně třeba, je lepší ho vypnout. V opačném případě stáhneme jeho osvětlení na minimum. To se týká i navigačních budíků v kokpitu.
A pokud je někdo přesvědčen, že se může na noční hlídce bavit sledováním filmu na tabletu, pak už rovnou může zůstat v podpalubí v salonu. Pojem o dění v okolí jachty bude míte stejný.
		
		
	
	
	
			
	
	
		
						
		
	
	
		8609
		
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	Související články
	Deset rad, co zkontrolovat před vyplutím
	
	
	
	Deset rad, co zkontrolovat před vyplutím
	Má-li být vaše plavba bezpečná, nestačí jen sednout na loď a vyrazit. Zvláště jde-li o delší plavby. Myslím dále než z Vodice na Zlarin… Deset kontrol před vyplutím.
 
	Nebezpečný shorthanded jachting ve Středomoří
	
	
	
	Nebezpečný shorthanded jachting ve Středomoří
	Vyrazit na jachtu jen ve dvou? Nebo dokonce jen sám? Někoho tento extrém láká. Je třeba si ale uvědomit, že v menších mořích může jít o nebezpečnější plavbu než na oceánu. 
 
	Bezpečnostní mapa lodi
	
	
	
	Bezpečnostní mapa lodi
	Majitelé své jachty velmi dobře znají a v případě jakékoli závady vědí kam sáhnout. Často však mají na palubě své přátele a známé, kteří se tak dobře neorientují. V krizových situacích nemusí potřebné bezpečnostní vybavení najít.