Největší noční nepřítel
Co je pro noční hlídku v kokpitu největší nepřítel? Víte co odrovná muže za kormidlem na následující čtvrthodinu?
Tím zákeřným nepřítelem, který ponoří celé okolí lodě do neproniknutelné tmy i na více než 15 minut je světlo. Pojďmě si výše zmíněné vysvětlit.
Noční vidění
Noční vidění je schopnost vidění za špatných světelných podmínek. Budete-li stát na ulici pod lampou veřejného osvětlení a dojde k výpadku proudu, ocitnete se nejprve v absolutní tmě. Neuvidíte nic, neuvidíte hvězdy, nerozeznáte, kde je ulice. Pokud si ale sednete na zem a počkáte, začnou se vám kontury ulice pomalu objevovat. Vaše oči si zvykají na tmu a postupně rozeznávají stále více. Po 15 minutách se můžete zvednout a bezpečně odejít, i když lampy stále nesvítí. Již ve tmě vidíte, váš zrak se aklimatizoval, máte noční vidění.
Stačí málo
Abyste o noční vidění přišli, stačí málo. Stačí rozsvítit v podpalubí, nebo dokonce posvítit čelovkou do očí. V tom případě jste znovu na začátku. Ve tmě nic nevidíte a čekáte dalších 15 minut, než si vaše oči zvyknou.
Nebezpečí
Ztratíte-li noční vidění na 15 minut, můžete se ocitnout ve velmi vážném nebezpečí. I když si mnozí jachtaři myslí, že 10 – 15 minut nic neznamená a že kolize nemůže přijít takto rychle, opak je pravdou. Podívejte se na tento článek, kolik času zbývá do kolize. Uvidíte, že 15 minut může být smrtelně nebezpečná doba.
Jak se bránit
Aby nedocházelo ke ztrátě nočního vidění, je třeba na lodi používat červené osvětlení. Dříve byla nad každým navigačním stolkem červená žárovka. S červeným světlem, které neničí noční vidění, bylo možné pracovat s mapami, nebo zapisovat do lodního deníku.
Dnes většina lodí červené osvětlení nemá ani nad navigačním stolkem. V takovém případě je nejlepší radou čelovka s červeným světlem. Měl by ji mít u sebe každý člen posádky, aby nebylo v noci nutné v lodi svítit.
Pozor na navigační přístroje
Nebezpečím pro noční vidění jsou i špatně rozsvícené navigační přístroje. Zvláště dnes, kdy jsou u kormidla běžné mapové plottery, je třeba osvětlení přístrojů pečlivě regulovat. Není-li mapový plotter u kormidla nezbytně třeba, je lepší ho vypnout. V opačném případě stáhneme jeho osvětlení na minimum. To se týká i navigačních budíků v kokpitu.
A pokud je někdo přesvědčen, že se může na noční hlídce bavit sledováním filmu na tabletu, pak už rovnou může zůstat v podpalubí v salonu. Pojem o dění v okolí jachty bude míte stejný.
8258
Související články
Program přednášek na stánku Lodních novin na výstavě For Boat
Program přednášek na stánku Lodních novin na výstavě For Boat
Na výstavě For Boat pro vás budeme mít na našem stánku znovu připraven bohatý program zajímavých přednášek. Budeme začínat v 11:00 a další přednášky přijdou na řadu ve 12:30, 14:00 a 15:30. Kdy vystoupí kdo?
Hledat úkryt před bouří?
Hledat úkryt před bouří?
Bouřlivému počasí je nejlepší se vyhnout. Sledovat předpověď počasí a případně nevyplouvat. Co když mě ale zachytí na moři? Mám se snažit skrýt v přístavu?
Uchycení výtahu hlavní plachty
Uchycení výtahu hlavní plachty
Pokud se budeme bavit o klasické hlavní plachtě, setkáme se s více způsoby, jakými může být uchycen výtah do hlavy plachty. Podle velikosti plachty nám ze stěžně povede buď jedno lano, které se přímo připevní k hlavě plachty. Nebo bude výtah průběžný, tedy na hlavě plachty bude pouze kladka a výtah půjde dvojitě, aby měl silnější převod a větší sílu při vytahování.