Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Před pár týdny způsobil Francois Gabart pozdvižení svým rozhodnutím předat kormidlo trimaranu SVR Lazartique v sólo třídě Ultim 32/23 mladšímu kolegovi Tomu Laperchemu. Jeho zájem se přesunul k o dost odlišné disciplíně, byť alespoň zůstal u tří trupů. Pracuje na vývoji obřího nákladního trimaranu, který by měl dopravovat zboží mezi Evropou a Amerikou rychleji než současné kontejnerovky.
O nejrůznějších projektech, které chtějí s pomocí větru spořit palivo při oceánských plavbách, často referujeme i v Lodních novinách. Nejčastěji tyto projekty počítají s využitím pevných plachet, kitů či Flettnerových rotorů. Nákladní lodní doprava má pověst velkého špindíry se zhruba tříprocentním podílem na globálním objemu emisí skleníkových plynů, a tak není divu, že je v této oblasti celkem rušno a pravidelně se objevují různé inovace.
Gabart nyní přichází s radikálním konceptem, který by znamenal skutečnou renesanci zlatého věku plachetnic. Francouzský jachtař spoluzaložil start-up VELA, která se zabývá vývojem konceptů nákladních plachetnic, a ke společnému úsilí přizval vyhlášenou návrhářskou kancelář VPLP, která stojí za největšími a nejrychlejšími plachetnicemi světa, jimiž jsou právě trimarany třídy Ultim. Dalším partnerem projektu je společnost MerConcept, která by měla dodat technické vybavení.
Společnost VPLP uvedla, že první loď tohoto konceptu vypluje z Francie do Spojených států v roce 2025. Na její palubu se má vejít náklad o objemu odpovídajícímu 450 paletám amerického formátu (122x102 cm). Rozhodnutí pro trimaran padlo na základě výsledků mnoha srovnávacích studií. Tři trupy podle VPLP oproti ostatním možnostem umožní vyšší průměrnou rychlost, větší kapacitu a zároveň i větší pohodlí posádky. Pro bezpečné manévrování na moři a v přístavu bude loď stále vybavena konvenčním pomocným pohonným systémem a bude mít osmičlennou posádku.
Francois Gabart dosáhl v námořním sólo jachtingu obrovských úspěchů. V ročníku 2012-2013 zvítězil v nejnáročnějším závodě světa Vendée Globe a s časem 78 dní, 2 hodiny a 16 minut tehdy stanovil nový rychlostní rekord závodu (dnes je v rekordních tabulkách zápis Armela Le Céac´ha z roku 2016-17, který plul o čtyři dny rychleji). V roce 2017 pak Gabart vytvořil nový rekord v plavbě kolem světa - 42 dní, 16 hodin, 40 minut a 35 sekund.
783
Související články
Jak sami škodíme obrazu jachtingu v médiích
Jak sami škodíme obrazu jachtingu v médiích
Dostat náš závodní jachting do mainstreamových médií není snadné. Mnohdy tomu však házíme klacky pod nohy i my sami. A řešení je na dosah ruky.
Co znamená březnová plavba a co od ní očekávat?
Co znamená březnová plavba a co od ní očekávat?
Nejprve obecně. Na pevnině 16°C a jasná obloha znamenají kraťasy a tričko v kavárně za větrem. Celodenní plavba však bude vyžadovat důkladnější oblečení. Nikoli kraťasy, ale dlouhé kalhoty, fleecová mikina a neprofoukavá bunda. Teprve pak vám bude dobře. A já si pod vrchní vrstvu vezmu ještě lehkou péřovku. Na vodě je chladno, studený vítr a vlhký vzduch. To jsou zesilovače pocitu zimy. Chladné moře také snižuje nad hladinou nejvyšší teploty proti teplotám avizovaným na břehu.
Pozor na častou chybu
Pozor na častou chybu
Plachetnice má přednost před lodí plující na motor. Taková je laická interpretace. Platí to ale vždy?