Chyby při práci s vinšnou a jak se jich vyvarovat
Často na jachtách při kurzech vídáme chyby při práci s vinšnami. Opačně namotané lano, zbytečné přetahování se s vinšnou, točíme a vinšna nezabírá, příliš pomalá práce s lanem. Vše je jednoduše řešitelné.
Na moderních jachtách najdete už jen tzv. self tailing winch. Česky to můžeme přeložit jako samonavíjecí vinšna. V horní části vinšny je zásek, který umožňuje dotahování lana bez toho, aby za něj bylo nutné tahat rukou.
Absolutní většina dnešních vinšen je pravotočivá. Levotočivé se vyrábějí jen na zakázku pro některé závodní lodě.
Správné použití vinšny
A nyní správné použití vinšny. Plujeme na plachty, na závětrném boku je otěž geny zaseklá ve vinšně.
Dvě otočky
Mírně nedotaženou otěž na návětrném boku namotáme na vinšnu po směru hodinových ručiček. Namotáme dvě otočky jen na spodní buben vinšny. Zásek zůstane volný. Není vhodné namotávat více otoček, při obratu a rychlém přitahování lana může na vinšně dojít k tomu, že se jedna smyčka dostane pod druhou. Lano v záseku by zpomalovalo dotahování.
Na závěr cvičně za otěž zatáhneme, abychom se ujistili, že se vinšna točí a otěž je namotaná ve správném směru.
Jdeme do obratu
Foto Harken
Jen pro ujasnění pojmů...
Jsme připraveni na obrat. U návětrné otěže je připraven trimer geny. V první fázi bude při obratu tahat otěž rukou.
U závětrné otěže zatím druhý člen posádky vysekne napnutou otěž ze záseku na vrchu vinšny. Důležité je, že je stále napnutá, neměla by proklouznout ani o píď. Na spodním bubnu vinšny jsou stále 2 – 3 otočky a otěž je třeba držet v tahu.
Nyní je jachta připravena na obrat.
Obrat
Kormidelník jde do obratu proti větru. Závětrnou otěž uvolní člen posádky až ve chvíli, kdy gena ztratí tvar a začne flatrovat (klepat se). Uvolní ji způsobem, že volný konec zvedne nad vinšu a dvěma rychlými pohyby zápěstí ji zcela shodí z vinšny, aby nekladla odpor. V té chvíli trimmer na do té doby návětrné otěži začne co nejrychleji přitahovat otěž rukou za vinšnou. Na vinšně jsou dvě otočky lana a maximální spěch je pro dobro věci. Při správném postupu bude třeba otěž dotahovat vinšnou jen minimálně. Budeme-li pomalí, přiděláváme si práci.
Kolik otoček na vinšně
Rukou již otěž není možné dotáhnout, proto bude třeba použít kliku vinšny. Nyní záleží na síle větru.
Ve slabším větru budou dvě otočky na bubnu vinšny dostatečné a otěž můžeme zaseknout rovnou do záseku na jejím vrchu. Následně nasadíme kliku a už dotahujeme klikou. Je to práce pro jednoho muže.
V silnějším větru bude třeba přihodit na buben vinšny ještě jednu otočku. Pak teprve jdeme do záseku na vrchu a pokračujeme jako v minulém případě. V opačném případě by mohlo lano prokluzovat.
Trimmer dotáhne novou závětrnou otěž geny dle potřeby, otěž je zaseklá ve vinšně a nakonec je možné přehodit ještě jednu volnou otočku otěže přes vinšnu, která již jen zajistí, že ji nikdo ze záseku omylem nevykopne.
Na návětrnou vinšnu nahodíme dvě otočky mírně volné otěže, zkontrolujeme správný směr navinutí zatažením a vše je připraveno na další obrat.
K čemu může dojít
Někdy již není zásek na vinšně v dobrém stavu a otěž při dotahování klikou bude prokluzovat. V takovém případě můžeme zkusit přihodit jednu otočku na buben vinšny a pak zkusit znovu zásek. Pokud stále prokluzuje, bude třeba při dotahování klikou přitahovat volný konec rukou.
Stejný postup bude i v případě, že vítr bude příliš silný a dvě otočky na vinšně nebudou dost a otěž prokluzuje. Přihodíme další otočku.
Pozor na překroucení lana na vinšně
Při špatném úhlu tahu lana na vinšně, nebo při příliš mnoha otočkách na bubnu vinšny při tahání otěže rukou, může dojít k přehození jedné smyčky na vinšně přes druhou. Pozor! Jakmile je pak plachta v tahu, může být obtížné a zdlouhavé uvolnění otěže. V některých situacích, například u břehu, potenciálně velmi nebezpečné.
Nikdy nechytat lano před vinšnou
Stane se, že se někdo snaží zachytit lano ještě před vinšnou. Pozor. Tah v laně jsou stovky kilogramů. Lano vám sedře kůži z rukou. Nikdy ne před vinšnou.
0
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?