Nebezpečné kotvení na kamenech
Mnozí laici jsou přesvědčení, že nejlepší na kotvení jsou velké kameny na dně, za které se kotva „zasekne“. Takové „zaseknutí“ kotvy může být drahá sranda.
Zveřejněné fotky jsme dostali od jednoho našeho čtenáře. Kotvil na Palagruže. Tam si místo na kotvení nevyberete. Po zaseknutí kotvy ani netoužil…
Přesto k tomu došlo. Kotva se šprajcla pod balvan na dně.
Kotevní kování dnešních jachet bývají poměrně subtilní. Jejich konstrukce nebývá ideální na extrémní zatížení.
Při vytahování kotvy se řetěz napnul. Loď se dostala přímo nad kotvu. Jde o řetěz, nikoli o pružné lano. V té chvíli stačí malá vlna, která se pokusí jachtu zvednout o 30 cm. Řetěz nepovolí. Najednou visí na kotevním kování mnoho tun. Rána! Něco povolilo...
Tentokrát to bylo kotevní kování. Stejně tak to ale může odnést vrátek.
Pokud se vám kotva takto zasekne a zjistíte to při jejím vytahování, ihned povolte řetěz! Povolte několik metrů a pak teprve přemýšlejte, co s tím dále.
Dále můžete ještě více povolit řetěz, otočit loď a pak se snažit vytáhnout kotvu v opačném směru. Pokud to nepůjde, asi vám nezbyde, než jít do vody… Vše ale dělejte s povolený řetězem. Hodně povoleným.
Pokud budete muset na místě nechat kotvu i s řetězem (dost drahá sranda), přivažte na kotvu fendr, abyste vše později našli. Bojíte-li se, že vám zatím kotvu někdo sebere, zkraťte lano tak, aby fendr zůstal pod hladinou. Například 1 m hluboko. Máte-li GPS pozici, vše později bez potíží najdete. Tedy v běžné průzračné středomořské vodě.
36184
Související články
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.