Superjachty superškodí
Kdo více škodí na naší planetě. Indický šofér 50 let starého kouřícího kamionu, nebo majitel supermoderní megajachty, která je svými technologiemi označována za ekologickou?
Vědec a autor knihy Superyachts: Luxury, Tranquility and Ecocide Gregory Salle v tom má jasno. Životní styl majitelů superjachet označuje za ekocidu a vysvětluje také proč.
Dnes je na světě v provozu téměř 6000 superjachet, tedy lodí delších než 30 metrů. Životní styl majitelů těchto jachet je z pohledu emisí odstřeluje někam docela jinam, než je zbytek světové populace. Jen 10 % nejbohatších je zodpovědno za polovinu všech světových emisí uhlíku. Podle organizace Oxfam by trvalo 1500 let jednomu člověku z 99 % chudších na planetě, než by vyprodukoval tolik emisí, jako jeden z nejbohatších miliardářů. Nejde přitom samozřejmě jen o jejich jachty, ale o životní styl celkově, jejich domy, soukromá letadla, jachty a další spotřebu. Podle studie z roku 2021 jsou to však právě superjachty, které se na emisích skleníkových plynů podílejí nejvíce. Roční emise 300 největších superjachet odpovídají celoroční produkci souostroví Tonga.
Na věci příliš nezmění ani druh pohonu. Také plachetnice jako Bezosova Koru se stále spoléhé primárně na dieselové motory. Při výpočtu 7000 tun oxidu uhličitého, které Koru za rok vypustí do ovzduší, se přitom nebere v úvahu její 75 metrů dlouhá asistenční loď, vrtulníky, vodní skútry a menší čluny.
Přitom Bezos se svojí plachetnicí je spíše výjimkou. V roce 2023 bylo ze superjachet spuštěno na vodu 8 plachetnic, proti 195 motorovým jachtám...
792
Související články
Jak změní ochrana Posidonie kotvení v Chorvatsku
Jak změní ochrana Posidonie kotvení v Chorvatsku
Splitsko-dalmatinska županija se jako první v Chorvatsku rozhodla pro ochranu porostů mořské trávy Posidonie, která je nejvíce ničena kotvícími jachtami. Pro jachtaře to může znamenat nepříjemné omezení kotvení v místě výskytu Posidonie.
Ropná skvrna na Istrii
Ropná skvrna na Istrii
Na jihu Istrie na Premantuře a u mysu Kamenjak zasáhla pobřeží ropná skvrna. Na místě je na osm desítek hasičů a zaměstnanců Kamenjaku, kteří se snaží zastavit šíření ropné skvrny.
Nové nákladní lodě s plachtami
Nové nákladní lodě s plachtami
Také námořní doprava se snaží zezelenat. Britský rejdař Union Maritime oznámil stavbu 34 nových lodí, které budou vybaveny pevnými plachtami od BAR Technologie WindWings. Každá z plachet by měla denně ušetřit v průměru 1,5 tuny paliva