Na zaďák s moderní charterovou jachtou
Jak plout na zadní vítr s moderní charterovou jachtou bez genakru? Na motýla je to nestabilní, gena je malá a bez spinakerového pně poletuje z boku na bok. Bez hlavní plachty zase chybí výkon.
Chceme-li plout na plachty, nezbyde nám než halzovat po větru. Plujeme na boční vítr, odpadáme a povolujeme plachty. Odpadáme do chvíle, než se gena schová za hlavní plachtu. Poznáme to podle toho, že gena ztratí vítr a začne padat. V té chvíli mírně vyostříme a jsme na víceméně optimálním kurzu po větru, kterým můžeme plout.
Stejně jako při křižování proti větru po čase uděláme obrat, samozřejmě halzu a najdeme si ideální kurz na druhý bok.
Při takové plavbě musíme mít buď pozorného kormidelníka, nebo použijeme autopilot. V takovém případě volíme tzv. WIND mód, tedy windpilota. Najdeme-li správný kurz vůči větru, autopilot ho bude spolehlivě držet.
Pokud chcete plout k cíli co nejrychleji, zadejte si do mapového plotteru waipoint, nastavte ho jako cíl a sledujte VMG. Při ladění ideálního kurzu uvidíte, kdy budete mít nejvyšší VMG, tedy rychlost přibližování se k cíli.
Poznámka ke starším jachtám
Starší jachty obvykle měly mnohem větší genu (cca 130 %), navíc bývaly vybaveny spinakerovým pněm. Proto přicházely v úvahu dvě možnosti. Pokud chceme plout bez starostí, vytáhneme pouze genu a plujeme po větru. Plachta je mnohem větší než moderní geny a loď má dostatečný výkon.
Druhou možností je plavba na motýla. Díky spinakerovému pni je možné genu rozepřít o stěžeň a plavba na motýla je stabilní.
1833
Související články
Jak bezpečně halzovat?
Jak bezpečně halzovat?
Halza je nebezpečný obrat. Jachtaři to znají, letní dovolenkáři nevědí, o čem se mluví. Přitom důsledky mohou být nákladné, nebo dokonce tragické.
Jak plout s kosatkou na zaďák
Jak plout s kosatkou na zaďák
Jste na charterové jachtě, která je vybavena jen menší genou (kosatkou) okolo 100 % velikosti. Nemáte spinakerový peň. Jak v takovém případě plout na zadní vítr?
Když se nechce do halzy…
Když se nechce do halzy…
Halza, anglicky gybe, obrat po větru, je jeden ze základních manévrů pod plachtami. V běžných podmínkách se nejedná o nijak zvlášť složitý manévr, ale určitě je dobré ho nepodceňovat. Ráhno je maximálně povolené, aby byla odporová plocha vůči větru co největší. Během halzy tak ráhno musí urazit poměrně dlouhou trasu blížící se úhlu 180°. A právě tato dráha je nebezpečná, zvláště pokud není kontrolována otěží, nebo dojde k takzvané nechtěné halze.