Bezpečná plavba na zaďák
Jste na běžné charterové jachtě a potřebujete plout na zaďák. Na palubě není spinakerový peň. Jak si v takové situaci počínat? Jak využít nejlépe větru a plout co nejefektivněji?
Je-li na palubě spinakerový peň, je možné plout na motýla. Je to ale kurz, který je náročný na pozornost kormidelníka a ve větších vlnách může být bezpečná plavba na motýla nerealizovatelná.
My jsme ale uvedli, že spinakerový peň nemáme. Co dělat v takovém případě, kdy je bez pně gena nestabilní?
Křižování po větru
Můžeme plout na zadoboční vítr a křižovat po větru. Výhodou tohoto kurzu je, že gena jasně avizuje, kdy příliš odpadáme a pouštíme se moc po větru. Avizuje tedy blížící se nebezpečí nechtěné halzy. Plujeme-li na zadobok a stále odpadáme, gena se v jednu chvíli schová za hlavní plachtu a začne padat, není už více nafouknutá. V takové chvíli je třeba vyostřit, změnit kurz mírně proti větru.
Pro tento kurz je vynikající využití autopilota ve WIND módu. Nastavíte přibližný kurz na vítr a odpadáte po stupních. Jakmile začne gena padat, vrátíte se pár stupňů zpět.
Plujete-li tímto stylem, podaří se vám držet úhel cca 130° na zdánlivý vítr (tedy AWA) Vítr skutečný bude přicházet z cca 140 – 150° TWA.
Plavba na genu
Druhou možností je plavba jen na genu. Tento styl plavby je vhodný na starších jachtách s větší, nebo dokonce velkou genou. Na moderních lodích s malou kosatkou je plavba pomalá, protože plocha plachty je malá. Výhodou plavby jen s genou je, že můžeme plout i přímo po větru a nehrozí nebezpečná halza hlavní plachty. Plavba je jednoduchá a bezpečná, jachta je na kormidle dobře ovladatelná.
Na některých jachtách jsou možné obě možnosti, na jiných je rozumné jen křižování po větru. Rychlost přibližoivání se k cíli (VMG) se nebude příliš lišit. Na lodích, kde můžeme díky pni využít motýla, je tato plavba rychlejší. Jak jsme však již zmínili, vyžaduje více pozornosti. Například v noci může být lepší zvolit jednodušší a konzervativnější variantu plavby jen s genou.
Závodní jachtaři jistě opět namítnou, že je vše špatně, a že je třeba použít spinaker, genaker... Když ho ale nemám...
5644
Související články
Návětrná nebo závětrná?
Návětrná nebo závětrná?
Víte, co znamená, že je loď návětrná, nebo naopak závětrná? Co se děje, když v sílícím větru ztrácíme kontrolu a jak lépe docílit vyváženosti plachet? Pro správnou odpověď trochou teorie, kterou použijete v praxi.
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Jak vám pořádný nůž v kokpitu může zachránit dovolenou? Na co takový nůž použít a kde ho mít umístěný. Závodní jachtaři na tyto otázky znají odpovědi, turističtí jachtaři už méně.
Trimování hlavní plachty jednoduše
Trimování hlavní plachty jednoduše
Správné vytrimování hlavní plachty vyžaduje zkušeného trimmera. Řeší se vše do nejmenšího detailu, různé kombinace nastavení do různých podmínek. My si zjednodušeně vysvětlíme, jak které trimovací prvky na hlavní plachtě pracují.