Milan Koláček: Plány na příští rok
Jednou za měsíc přijíždí sólový jachtař Milan Koláček do České republiky, aby jednal se svými sponzory a potenciálními sponzory. Při poslední návštěvě nám odpověděl na pár otázek, které se týkají jeho plánů do příštího roku.
Přijíždíš pravidelně do Prahy, aby se ti podařilo finančně pokrýt příští sezónu. Jaké jsou vlastně tvoje plány?
Tím hlavním na příští sezónu je závod La Solitaire Urgo Le Figaro. Čtyři sólové etapy, každá cca po 500 mílích. Transat AG2R (závod přes Atlantik pro dvojčlenné týmy) by byl vynikající, ale není jisté, že budu mít na všechno dostatek financí. Do toho je třeba počítat i s celou řadou menších závodů.
Na kolik vyjde sezóna závodění ve třídě Figaro?
Celá sezóna, pokud se do toho máme pohodlně vejít tak, aby bylo možné při závodech najmout technika, který se o loď postará, vyjde přibližně na 120 000 EUR. To je sezóna se Solitaire. Kdybych chtěl navíc přidat Transat, bude třeba připočítat dalších cca
40 000 EUR. Je to dáno vysokým startovným, ve kterém je i doprava lodě zpět, coskipperem a samozřejmě navýšenou cenou pojistky zahrnující i Atlantik.
Dobrá, pojďme nyní chvíli spekulovat, že bys Transat AG2R jel. Kdy by v takovém případě pro tebe začínala příprava a kdy by začínala, pokud bys závod přes Atlantik nejel?
Příprava začíná v obou případech v polovině ledna. Nyní jsou již všechny lodě v halách a probíhají práce na jejich údržbě. To je program na začátek zimy. Pro jachtaře to znamená hlavně fyzickou a teoretickou přípravu.
Jaké práce potřebuješ udělat na své lodi před začátkem tréninku?
V první řadě potřebuji vyměnit elektroinstalaci. Dále bych potřeboval udělat antifouling. Lak, který na lodi je, je tam již 6 let a teflon na něm již nefunguje. Proto je potřeba nový antifouling.
Moment, nerozumím. Antifoulingový nátěr se přeci nanáší jednou ročně, ne?
Na lodi nebyl klasický antifoulingový nátěr. Byla ošetřena teflonovým lakem, který omezuje možnosti přilnutí nárůstů. Použití laku je umožněno tím, že loď je na vodě jen v době, kdy se na ní jezdí, jinak jde z vody. V maríně mám zaplaceno 40 jeřábování během roku. Loď je stále čištěná. Také před každým závodem dno očistí potápěč před vyplutím. Takový servis běžné jachty nemají.
Co pro tebe znamená nový antifouling?
Znamená to celou loď obrousit, od starého laku, nanést základ a nový antifouling. Myslím klasický antifouling. Dnes se od teflonových laků přechází zpět ke klasice. I na závodních lodích.
Jak se čistí dno lodi před závodem?
Ráno před startem přijde potápěč, vezme si šmirgl 1000 nebo 2000 a celé dno vyleští. Žádná věda.
Jak jsi na tom s plachtami?
Celkem dobře, díky jarní kampani na Startovači jsem si mohl pořídit novou sadu. To ale neznamená, že nic nepotřebuji. Hlavní plachta, gena a spinaker, to jsou plachty, které dostanou během sezóny dost zabrat. Chci-li být konkurenceschopný, potřebuji nové. Ne tak na Transat AG2R, tam by mi stačil jeden spinaker, ale na Solitaire je nezbytná hlavní a gena. Ale ideál je samozřejmě nová celá sada. Tak to dělají ostatní. Nová sada vyjde na 20 000 EUR.
Co říkáš na Figaro 3, na které jsi již jel. Uvažuješ o tom?
Ano, Figaro 3 je cesta, jak zůstat v oceánském jachtingu i ve chvíli, kdy neseženu dostatek financí na Vendée Globe. Proto hledáme cestu, jak zaplatit zálohu na novou loď. Ideální by bylo, podepsat partnera na delší dobu. Nikoli jen na jeden rok. Díky tomu se pak mohu dokonale připravovat a i pro partnera má dlouhodobá spolupráce mnohem větší význam, lepší výstupy.
Kolik stojí Figaro 3?
Základní cena lodi je 150 000 EEUR bez plachet. Plachty jsou dalších 20 000 a pár drobností okolo a jsme na 200 000 EUR.
Mluvil jsi o třídě IMOCA. Jaké jsou lodě na trhu?
To je trochu problém, protože v této chvíli na trhu není skoro nic. Nové a ani starší lodě. Na prodej je nyní jedna z exHugo Boss lodí, na které jel Vendée Globe Stéphane Le Diraison. Možná je na prodej bývalá Groupe Bel, na které jel Thomas Ruyant. Ta skončila v Aucklandu po srážce s kontejnerem, ale už je opravená. No a pak by mohla být na prodej loď Jeana Le Cama, na kterou jsem se byl podívat. Jean sice říkal, že neprodá, že chce jet Vendée Globe ještě jednou, ale to nemusí platit ve chvíli, kdy bychom měli peníze v ruce. A to by byla dobrá volba. Ta loď je ve skvělém stavu. Dále by měla být na prodej SMA, ale to až příští rok po Route du Rhum. Také se proslýchá, že Generali neprodlouží smlouvu s Isabelle Joschke a pak by byla na prodej bývalá Safran. To by byla dobrá volba, je to první loď navržená VPLP/Verdier. To je ale zatím jen šeptanda.
Kterou bys zvolil?
Pro první českou účast ve Vendée Globe by byla nejlepší Safran, nebo loď Le Cama. Výborné lodě, které navíc do startu závodu neztratí na ceně. Malá ztráta ceny se dostaví až po Vendée Globe. Ale i to je spekulace. Těch lodí je tak málo, že jsou stále velmi ceněné.
Plánuješ účast v nějakém podobném offshore závodu, jako byl letos Middle Sea Race?
V tuto chvíli ne. Plánuji samozřejmě Solitaire. A to jsou vlastně takové čtyři sólové Middle Sea Race během jediného měsíce.
Informace o Milanovi zde.
8970
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Když nechce naskočit motor (1. díl)
Když nechce naskočit motor (1. díl)
Během závodu Rolex Middle Sea Race mi v 07:30 vyzváněl videohovor od kamaráda Milana Tomka přímo z paluby jachty Marina 21 (First 36). Spolu s Milanem Koláčkem řešili problém s nefunkčním motorem a s tím spojeným nedostatkem elektrické energie na palubě.
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.