Kriketová mělčina
Oblast jižní Anglie, která je mezi jachtaři známá jako Solent, je dost možná jedno z nejoblíbenějších míst pro jachting v Británii. Krásná a zajímavá námořní města Southampton a Portsmouth a protilehlý ostrov Isle of Wight s mekkou jachtingu Cowes dělají z této přílivové lokality krásnou, i když náročnou oblast. Hlavní výhodou je, že vše je jako jeden velký záliv a tomu odpovídá i stav moře. Většinou není moc divoké. I když při tzv. wind against tide dokáží krátké a strmé vlny řádně prověřit žaludek i zkušených námořníků.
V celé oblasti se pořádá mnoho krásných, zajímavých a náročných závodů. Příkladem budiž Round the Island Race. Trasa vede kolem ostrova Isle of Wight proti směru hodinových ručiček. Startuje se u severní části ostrova naproti Cowes, Lodě se pak protáhnou známou úžinou Needles a pokračují kolem ostrova zpět do cíle. Délka závodu je kolem 50 mil a na startu se sejde kolem 320 lodí.
Bramble Bank
Součástí Solentu je také jedna zajímavost, o které mnozí nevědí. V místě kde se plavební dráha stáčí na sever do Southamptonu se nachází zajímavá mělčina Bramble Bank - v překladu ostružiní, nebo duna ostružin. Tato mělčina uprostřed moře se za nízké vody stane ostrovem. A co v té chvíli vymyslí typický Angličan? Začne tam pořádat turnaj v kriketu. Svoji tradici má údajně od 50.letech minulého století a vždy se proti sobě postaví dva týmy Royal Southern Yacht Club (RSrnYC) proti Island Sailing Club . Zápas většinou netrvá moc dlouho, vzhledem k rychle stoupající hladině. Často se dohrává, když už voda sahá hráčům po kolena. Nejde tedy o profesionální zápas, ale spíše o přátelskou, tradiční sportovní událost.
V neposlední řadě je tato mělčina známá tím, že občas způsobí komplikace i velkým dopravním lodím. V roce 1947 dokonce na své poslední cestě potrápila i slavnou Queen Elizabeth, která na mělčina uvázla. Na své vyproštění potřebovala 16 silných remorkérů, které jí po cca 26 hodinách bezpečně odtáhly do přístavu v Southamptonu.I s 1500 cestujícími na palubě.
Poslední velkou obětí této slavné mělčiny se stala v roce 2015 singapurská nákladní loď MV Höegh Osaka, která převážela osobní automobily. Za podivných okolností loď příliš rychle točila zatáčku v plavební dráze a přišla o možnost manévrování. Na mělčině byla nasedlá 4 dny a teprve při high water se jí podařilo vyprostit a odtáhnout do nedalekého docku. Během jejího uváznutí byla zřízená zóna zákazu vplutí do vzdálenosti 200 m od lodi.
Loď se totiž přirozeně stala velkým lákadlem místních jachtařů.
253
Související články
Dělníci v lomu našli vrak z 16. století
Dělníci v lomu našli vrak z 16. století
O nálezech fragmentů lodí starých celá staletí píšeme na Lodních novinách relativně často. Málokdy jsou však objeviteli vraků dělníci cementářské firmy.
David Attenborough testuje umělou inteligenci
David Attenborough testuje umělou inteligenci
Námořní trasování v ledu. To je úkol pro umělou inteligenci na palubě britské průzkumné lodi RSS Sir David Attenborough. Projekt na lodi sloužící organizaci British Antarctic Survay (BAS) má přispět bezpečnosti a efektivní navigaci ve vzdálených vodách Jižního oceánu.
Britové nemají kde kotvit, maríny jsou přeplněné
Britové nemají kde kotvit, maríny jsou přeplněné
V britských marínách došla místa. Většina hlásí velmi vysokou obsazenost, část už nemá volné kapacity vůbec žádné. Hlavní příčinou je pandemie covidu-19 a s ní související doprovodné jevy.