Křehké kormidlo
Na jihu Evropy je běžné zajíždět k molu zádí. Je to pohodlné, dobře se vystupuje, není třeba obcházet celou loď. Má to však také svá negativa. Ohroženo je kormidlo, které nevydrží zdaleka tolik, jako kýl.
Na snímcích je kormidlo jachty Dufour 460. Zatímco na první fotografii se zdá, že jde o zanedbatelné poškození, na dalších snímcích již je patrné, že tomu tak není. Kormidlo je v celé délce roztržené, je nutné vytažení lodě na břeh, demontáž kormidla a jeho celková oprava. Taková „drobnost“, která bude stát celou kauci.
Ke vzniku poškození však stačilo nepříliš razantní nacouvání kormidlem na dno. V přístavech se to může snadno stát navzdory tomu, že hloubkoměr ukazuje 3 metry. Je třeba brát v úvahu, že čidlo hloubkoměru je vpředu před kýlem. Při couvání do přístavu vám toho mnoho neřekne. Je nutné si předem pořádně nastudovat pilota a koukat se do vody. Tam, kde si nejsme jistí, je lepší najet k molu přídí.
Zde si také všimněte absence výztuhy v kormidle. U jiných jachet je běžné (nebo alespoň bývalo), že se velkou částí kormidla táhne osa a horizontální výztuhy.
1032
Související články
Byla za tragédií chyba loděnice?
Byla za tragédií chyba loděnice?
Z britské MAIB zveřejnila předběžné informace o nedostatečné stabilitě megajachty Bayesian, která mohla vést ke tragickému překlopení a potopení jachty.
Záchrana vraku pozastavena, zemřel potápěč
Záchrana vraku pozastavena, zemřel potápěč
Vyzvednutí vraku megajachty Bayesian bylo pozastaveno. Při odstraňování takeláže zemřel devětatřicetiletý potápěč. Primární je vyšetření příčin smrti holandského profesionála.
Čtyři jachty jednou ranou
Čtyři jachty jednou ranou
Těžko se hledají slova, když vidíte, jak skipper jachty vrší jednu chybu za druhou a během pár desítek sekund zničí hned 4 jachty! Na jednu stranu těžko uvěřitelné, na druhou stranu realita spojená s masivním rozšířením jachtingu a chabými znalostmi a dovednostmi. Kde se staly chyby a jak z podobné situace ven?