Když se bojíte mooringu…
Potřebujete se strefit do úzkého místa mezi loděmi, ale překáží vám v cestě mooring, jehož hloubka pod hladinou se špatně odhaduje. Jak na to, když nechcete zůstat na mooringu viset?
Jedna možnost je přesný odhad hloubky, ve které se mooring nachází. To je celkem jednoduchá početní úloha. Známe-li výšku přídě A, vzdálenost zanoření B a hloubku našeho kýlu C, tak si snadno dopočítáme požadovanou vzdálenost D. Nebo si to můžeme nakreslit. Třeba 1:10. Pokud máme k dispozici dostatečně velký navigační stůl a dlouhé pravítko.
No, i když… To je spíše úkol na doma…
Něco jednoduššího pro praktické dennodenní užívání by tu nebylo?
Ale jasně, máme tu ještě metodu záměrné chyby. Obejde se bez výpočtů, sinů, cosinů a rýsovacích pomůcek. V čem je její kouzlo?
Metoda záměrné chyby
Grafika Lodní noviny
Nic nemusíme počítat, pokud zvolíme metodu záměrné chyby.
Potřebuji se trefit na prázdné místo, ale nemíním riskovat zachycení mooringu. Platí to především v mělkých přístavech. Zajíždíme v bezpečné vzdálenosti od mooringu tak, abychom ho nemohli kýlem ani kormidlem zachytit. Jednoduše řečeno točíme pozdě. Víme, že do úzkého místa se nevejdeme, budeme na přistání příliš dlouzí, jak by řekli piloti.
S touto chybou však od začátku počítáme. Míříme na příď vzdálené lodě, nebo dokonce jen na její mooring. Sledujeme přibližování a v bezpečné vzdálenosti 50 cm – 1 m, zabrzdíme. Při brždění prudce přetočíme kormidlo na opačný bok. Prop wash nám stočí záď do vybraného místa a my můžeme pokračovat v couvání. Jsme dotočení, mooring je daleko. Celý manévr byl naprosto bezpečný.
Výborná věc pro lodě s jedním listem kormidla.
1379
Související články
Poslední místo na kurzu přístavních manévrů
Poslední místo na kurzu přístavních manévrů
Na třídenních kurzech přístavních manévrů v Chorvatsku máme poslední volné místo. Kurz začíná již za týden. Pro letošní rok poslední šance na zlepšení se.
Proč to na couvačku neposlouchá?
Proč to na couvačku neposlouchá?
Mnozí jste to již zažili. Plujete na přední chod a loď poslouchá jako hodinky. Pak zařadíte zpátečku a vaše jachtařské sebevědomí se hroutí. Jachta neposlouchá. Dělá si, co chce, neřiditelný stroj. Přitom vše bylo promyšleno, vše bylo správně…
Správná délka lana při zajíždění zádí
Správná délka lana při zajíždění zádí
Posádka zajede k molu, vítr fouká z boku a pomocník na zádi vrhne na břeh 20 metrů lana. Je to chyba, která se dá i při absenci kratšího lana snadno vyřešit.