Když se bojíte mooringu…
Potřebujete se strefit do úzkého místa mezi loděmi, ale překáží vám v cestě mooring, jehož hloubka pod hladinou se špatně odhaduje. Jak na to, když nechcete zůstat na mooringu viset?
Jedna možnost je přesný odhad hloubky, ve které se mooring nachází. To je celkem jednoduchá početní úloha. Známe-li výšku přídě A, vzdálenost zanoření B a hloubku našeho kýlu C, tak si snadno dopočítáme požadovanou vzdálenost D. Nebo si to můžeme nakreslit. Třeba 1:10. Pokud máme k dispozici dostatečně velký navigační stůl a dlouhé pravítko.
No, i když… To je spíše úkol na doma…
Něco jednoduššího pro praktické dennodenní užívání by tu nebylo?
Ale jasně, máme tu ještě metodu záměrné chyby. Obejde se bez výpočtů, sinů, cosinů a rýsovacích pomůcek. V čem je její kouzlo?
Metoda záměrné chyby
Grafika Lodní noviny
Nic nemusíme počítat, pokud zvolíme metodu záměrné chyby.
Potřebuji se trefit na prázdné místo, ale nemíním riskovat zachycení mooringu. Platí to především v mělkých přístavech. Zajíždíme v bezpečné vzdálenosti od mooringu tak, abychom ho nemohli kýlem ani kormidlem zachytit. Jednoduše řečeno točíme pozdě. Víme, že do úzkého místa se nevejdeme, budeme na přistání příliš dlouzí, jak by řekli piloti.
S touto chybou však od začátku počítáme. Míříme na příď vzdálené lodě, nebo dokonce jen na její mooring. Sledujeme přibližování a v bezpečné vzdálenosti 50 cm – 1 m, zabrzdíme. Při brždění prudce přetočíme kormidlo na opačný bok. Prop wash nám stočí záď do vybraného místa a my můžeme pokračovat v couvání. Jsme dotočení, mooring je daleko. Celý manévr byl naprosto bezpečný.
Výborná věc pro lodě s jedním listem kormidla.
1049
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?