Když manévr nevychází…
Couváte k molu mezi lodě, zatáčíte a vypadá to, že to nevyjde. Co s tím? Držet kormidlo do poslední chvíle a doufat v zázrak, nebo manévr opravit? Na zázraky nevěřím, proto jdu raději do opravy manévru.
Je to jednoduché. Zajíždíte, zatáčíte, ale na místo se nevejdete. Jak by řekli piloti, jste dlouzí na přistání. V takové chvíli je třeba zachovat klid a provést manévr, který dotočí záď jachty.
Jak na to
Blížíme se zádí k sousední lodi (1). Je čas začít brzdit. Nyní musíme udělat dvě věci najednou. Začít kontrolovaně brzdit a přitom rychle přetočit kormidlo na opačný bok (2). Přetočení kormidla musí být rychlé, abychom využili prop wash, tedy proudu vody od lodního šroubu na kormidlo.
Tedy kontrolovaně brzdíme, abychom nenarazili do sousední lodi, ale nikoli příliš zběsile, abychom hned s lodí neodpluli. Rychlé přetočení kormidla zajistí, že využijeme proud vody od lodního šroubu na kormidle k tomu, aby nám odsunul záď požadovaným směrem. Přední chod necháváme do chvíle, dokud nesměřuje záď požadovaným směrem (3). Pak zařadíme zpátečku a docouváme zbylou vzdálenost.
Na co pozor
Pořadí manévru je – kontrolované brždění – rychlé přetočení kormidla – držíme kontrolovaný přední chod, dokud není záď stočená – zpátečka – rovnáme kormidlo.
Pokud toto vše děláme tak, jak je třeba, mělo by se podařit manévr provést bez toho, aby se jachta výrazně rozjela dopředu. Může se posunout vpřed téměř neznatelně, možná dokonce vůbec.
Jde o manévr, který se hodí do marín, kde je mezi moly málo místa. Příkladem budiž marína Tankerkomerce v Zadaru.
Ale pozor! Je to manévr, který je možné udělat jen s jachtou s jedním listem kormidla... Na jachtách se dvojicí listů nefunguje prop wash, protože proud vody nám bezvýsledně uteče mezi kormidly. Tam potřebujjete dopřednou rychlost.
Také toto učíme na našich chorvatských kurzech.
1906
Související články
Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
Při přístavních manévrech je dobré umět stabilizovat jachtu u mola na jediném laně. Jednodušeji se pak odplouvá i připlová. V různých situacích využíváme různé kombinace lana a motoru.
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Právě jsme vypsali termíny třídenních kurzů přístavních manévrů v Chorvatsku na duben 2026. Jde o kurzy, které odstraní největší slabinu každého jachtaře, tedy zajíždění do přístavu. Vedle dražších kurzů s vlastní kajutou tentokrát vypisujeme kurzy klasické na tříkajutové jachtě.
Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
Zajíždím zádí k molu a fouká mi boční vítr. Najíždím k již vyvázané jachtě, kterou budu mít na závětrném boku. Proč popluji těsně vedle ní? Proč si nenechávám rezervu?