Kdo je na vině?
Dostali jsme zajímavou otázku od našeho čtenáře Jana Kocmana. Dotaz se týká poškození lodě při stání na kotvě. Jde o problém, se kterým se můžete snadno potýkat.
"Přijíždím do zátoky, kde chci zakotvit. V zátoce již stojí zakotvená jedna jachta. Najdu si místo dostatečně vzdálené a zakotvím. Stojím v bezpečné vzdálenosti od jachty, která byla v zátoce první.
V noci mírně fouká, ale nic zvláštního. Přesto mě vzbudí rána. Vyběhnu na palubu a zjistím, že druhá jachta se utrhla z kotvy a vrazila do mě. Moje kotva stále drží, stále stojím na stejném místě. Druhá jachta musela být špatně zakotvena.
Kdo je v takové chvíli zodpovědný za škody?"
S otázkou jsme se obrátili na Oldu Straku, který je v oblasti jachtingu a pravidel u nás největší autoritou. jeho odpověď byla stručná a jasná.
Odpověď vychází z COLREGu. Podle Pravidla 3, odstavec (i) slovo „za plavby“ znamená, že loď není vyvázána ke břehu, není zakotvená nebo nesedí na dně.
Jestliže se kotva uvolní a vleču ji, nejsem lodí zakotvenou, ale lodí za plavby a ta musí dát přednost lodi zakotvené.
12271
Související články
Vyjádření k videu z Velikonoční regaty
Vyjádření k videu z Velikonoční regaty
Včerejší video z Velikonoční regaty z roku 2011 vzbudilo mezi čtenáři velké emoce. Možná bych řekl, i vzhledem ke stáří videa, zbytečně veliké. Proto přidávám můj názor na situaci na vodě a na reakce, s včerejším videem spojené.
Drama v cíli
Drama v cíli
Blíží se Velikonoční regata. Dojezdy do cíle v Dubrovniku dokážou potrápit. Občas pár metrů před cílem vítr lehne a proud z řeky odnese dojíždějící jachtu pryč od cíle. To ale nebyl tento případ. Tato situace byla mnohem dramatičtější.
Jak mohlo dojít k poškození stěžně?
Jak mohlo dojít k poškození stěžně?
Na jachtě Malizia řeší dnes posádka podélnou prasklinu na vrcholu stěžně. Jak mohlo ke skoro 30 cm dlouhé prasklině dojít? Čím je poškození způsobeno?