Kdo je na vině?
Dostali jsme zajímavou otázku od našeho čtenáře Jana Kocmana. Dotaz se týká poškození lodě při stání na kotvě. Jde o problém, se kterým se můžete snadno potýkat.
"Přijíždím do zátoky, kde chci zakotvit. V zátoce již stojí zakotvená jedna jachta. Najdu si místo dostatečně vzdálené a zakotvím. Stojím v bezpečné vzdálenosti od jachty, která byla v zátoce první.
V noci mírně fouká, ale nic zvláštního. Přesto mě vzbudí rána. Vyběhnu na palubu a zjistím, že druhá jachta se utrhla z kotvy a vrazila do mě. Moje kotva stále drží, stále stojím na stejném místě. Druhá jachta musela být špatně zakotvena.
Kdo je v takové chvíli zodpovědný za škody?"
S otázkou jsme se obrátili na Oldu Straku, který je v oblasti jachtingu a pravidel u nás největší autoritou. jeho odpověď byla stručná a jasná.
Odpověď vychází z COLREGu. Podle Pravidla 3, odstavec (i) slovo „za plavby“ znamená, že loď není vyvázána ke břehu, není zakotvená nebo nesedí na dně.
Jestliže se kotva uvolní a vleču ji, nejsem lodí zakotvenou, ale lodí za plavby a ta musí dát přednost lodi zakotvené.
12749
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?