Jasno není až do cíle, ale…
Armela Le Cléac´h může o vítězství připravit již jen technická závada. Po dvou druhých místech v minulých dvou ročnících tu je nový král Vendée Globe. Zasloužený…
Ve Vendée Globe dokázal jen jeden muž zvítězit dvakrát. Je to Michel Desjoyeaux. Tento závod obvykle dokončí méně než polovina startujících. Pravděpodobnost, že dokončíte dva ročníky za sebou není velká. Tři ročníky za sebou? Ještě se snižuje. Že budete bojovat ve všech ročnících na čele? Malá. Malá. Téměř se blíží nule!
Jatka na čele
Podívejte se, kolik lodí odpadá z vedoucí skupiny. Začneme letošním ročníkem, který bude počtem lodí, které dojedou do cíle, nadprůměrný. Z vedoucí skupiny odpadli Vincet Riou, Morgan Lagraviere, Seb Josse a Paul Meilhat. Bavíme se pouze o těch úplně vpředu.
V ročníku 2008 to byl na čele úplný masakr. Z vedoucí skupiny vypadli Jeremie Beyou, Bernard Stamm, Loick Peyron, Mike Golding, Yann Elies, Seb Josse, Jean Pierre Dick, Jean Le Cam a Roland Jourdain. Jatka.
Respekt
Je to jasné. Favorité sice mají nejlepší lodě, ale také jim dávají nejvíce zabrat. Kdo chce vyhrát Vendée Globe, musí vědět, kdy zabrat a kdy dát nohu z plynu. Musí umět respektovat svoji loď a samozřejmě i sama sebe. To řekl zatím stále ještě držitel Jules Verne Trophy Loick Peyron. A přesně o tom Vendée Globe je. Můžete být nejrychlejší, ale nemusíte dojet daleko.
Šakal
Viděli jste Armela Le Cléac´h na jihu Atlantiku. Mohl na vedoucího Alexe Thomsona zaútočit, ale neudělal to. Znamenalo by to, jít za hranici, kterou má nastavenu. Věděl, že je na začátku závodu a že vhodná chvíle na útok ještě přijde. Také pro tuto vlastnost získal přezdívku Šakal. Drží se vám za patami, nespěchá a čeká na nejvhodnější okamžik. Na zaváhání. Nepříjemný protivník.
Bezchybný
Včera Armel ukázkově udržel nervy na uzdě. Alex Thomson ho dojížděl (i když ne tak, jak se dle vzdálenosti do cíle zdálo), ale Armel pokračoval dál svým kurzem. Nenechal se vyvést z míry. Čekal na mírnou změnu větru, aby mohl otočit a zamířit do cíle. Čekal, i když se to některým zdálo příliš dlouhé. Pak otočil, nabral rychlost a vše bylo jasné.
Spoléhat na štěstí
Alex Thomson otočil dříve. Pokud chtěl bojovat, nemohl udělat nic jiného. I když věděl, že je to příliš brzy. Nezbylo mu než doufat v zázrak, ve změnu větru. Pokud by pokračoval bez obratu dále, přiznal by, že už žádnou šanci nevidí.
Proč daleko na sever?
Ještě se podívejme na jeden obrázek. Ukazuje, proč nebylo možné otočit do cíle dříve, proč bylo nutné jet až k Anglii. Obrat dříve by znamenal nutnost křižovat a tedy časovou ztrátu.
Kdo bude další?
Třetí by měl dojet tréninkový partner Armela Le Cléac´h Jeremie Beyou. Má náskok, může jet na pohodu. A další souboj o pořadí, který připomíná detektivku. Místa 4, 5 a 6. Yann Elies, Jean Le Cam a Jean Pierre Dick. Dělí je od sebe 22 mil a do cíle to mají 2000 mil. Jean Pierre Dick má z této grupy jako jediný loď s foily. Počasí příštích 72 hodin by mělo hrát Dickovi do karet.
Polohu lodí najdete zde.
4602
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?