Jaké je namáhání na kotvě?
Vítr na kotvišti dosahuje 30 uzlů. Kotevní řetěz je napnutý a vy uvažujete, kolik ještě vaše kotva vydrží. Jaké síle vlastně musí kotva čelit?
Ještě než se pustíme do konkrétních hodnot, řekneme si něco o tom, jak se na kotvě a kompletním kotevním setu nevyplatí šetřit.
Použijete-li na kladkostroji otěže hlavní plachty nevhodný šekl, je to šetření na špatném místě. Praskne-li tento šekl, je to nepříjemné, ale děje se to ve chvíli, kdy je alespoň někdo na palubě. Reakce je okamžitá a řešení se najde obvykle bez toho, aby hrozilo bezprostřední nebezpečí pro loď.
Stejné selhání šeklu mezi kotvou a řetězem bude mít mnohem vážnější následky. Je velmi pravděpodobné, že k němu dojde ve chvíli, kdy není nikdo na palubě a dokonce i ve chvíli, kdy všichni na lodi spí. Navíc nebezpečí je velmi blízko, je bezprostřední. Od najetí na mělčinu vás může dělit jen minuta a někdy i méně.
Proč říkáme takové samozřejmosti? Protože šetřit na kotevním vybavení je velmi neprozíravé. A pamatujte, že celek je vždy jen tak pevný, jak je pevný nejslabší článek řetězu. Můžete tedy mít vynikající kotvu, výborný řetěz, ale pokud mezi ně vložíte čínský šekl, utratili jste peníze zbytečně.
A nyní k silám, které na kotvu (a celou kotevní výbavu) působí.
Délka lodi (m)
|
Šířka (m) (motorák)
|
Šířka (m) (plachetnice)
|
Vítr 30 uzlů (kg)
|
Vítr 45 uzlů (kg)
|
Vítr 60 uzlů (kg)
|
7,5
|
2,75
|
2,4
|
225
|
445
|
890
|
9,0
|
3,35
|
2,75
|
320
|
635
|
1275
|
10,5
|
3,95
|
3,0
|
410
|
820
|
1640
|
12
|
4,3
|
3,35
|
550
|
1100
|
2200
|
15
|
5,0
|
3,95
|
730
|
1450
|
2910
|
18
|
5,5
|
4,5
|
910
|
1800
|
3640
|
21
|
6,0
|
5,2
|
1225
|
2500
|
4910
|
Tabulka je z knihy The Complete Anchoring Handbook.
Všimněte si v první řadě, jak výrazně narůstá síla působící na kotvu se zvyšující se rychlostí větru. Když vítr zesílí o polovinu (z 30 na 45 uzlů), zvýší se síla působící na kotvu dvojnásobně.
Druhá věc, na kterou bych rád upozornil, jsou hodnoty šířky plachetnice při dané délce. Tabulka je zastaralá a dnes již těžko najdete moderní jachtu, která má při délce 10,5 metru šířku jen 3,0 metru. Například 12 metrů dlouhé jachty mají dnes šířku kolem 4 metrů. Proto namáhání na kotvu bude u moderních jachet dané délky ještě větší.
11145
Související články
Proč být na kotvě označen
Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenu.
Poslední místa na kurzech přístavních manévrů v Chorvatsku
Poslední místa na kurzech přístavních manévrů v Chorvatsku
Máme poslední volná místa na kurzech přístavních manévrů v Chorvatsku. Jde o dubnové třídenní kurzy, které bývají každý rok vyprodané.
Jak stát v přístavu v Řecku
Jak stát v přístavu v Řecku
Mnozí jachtaři, kteří vyrostli (myslím odborně) v posledních letech v Chorvatsku, jsou v Řecku zaskočeni absencí mooringů v přístavech a nutností stát přídí na kotvě. Mnozí to nikdy nedělali… Navíc pokud fouká silný vítr, který je v Řecku častý.