Jak zajet sám bokem k molu
Patříte k milovníkům sólových plaveb? Mnohé odrazují přístavní manévry, které jsou pro osamělého jachtaře náročnější. Nebo tak alespoň vypadají. Co zvládne charterová posádka, to dá i zkušenější sólový jachtař. Jen musí vědět, jak na to.
Podíváme se nejprve na to, jak dostat bokem k molu jachtu sólo a jak ji vyvázat. Samozřejmě bezpečně. Riskování je pro sólového jachtaře dvojnásob riskantní!
Zajíždět bokem k molu můžeme na přední chod nebo na zpátečku. V případě sólového jachtaře bych na běžné jachtě volil couvání. Důvod je jednoduchý. Vše má jachtař vedle sebe pod kontrolou. Vidí, jak je jachta daleko od mola, nemusí odhadovat a navíc nemusí být nijak přesný.
Zajíždíte-li bokem k molu, potřebujete především zafixovat na břehu záďové lano. Jakmile se vám toto povede, máte vyhráno.
Postup
Připravíte si příďové a záďové lano. Je-li na molu pachole, je vše jednodušší. Na záďovém lanu si připravíte smyčku, která půjde přehodit přes pachole. Univerzální je použití „Metody Pacák“.
Připravíte fendry. Nezapomeňte dát největší fendr až na bok k zádi. O ten se budete opírat.
Nyní můžete začít zajíždět. Na přední nebo na zadní chod, to je na vás. Protože je vše snazší na zpátečku, budeme pokračovat na zpátečku.
K molu couváte pod stanoveným úhlem proti směru větru (1). Příliš na úhlu nezáleží, ale nejjednodušší je cca 30°. Míříte přímo na pachole, na kterém budete mít uvázané záďové lano. Zastavíte u pacholete a smyčku lana na něj hodíte (2). Pokud je v místě kruh, budete potřebovat asistenci na molu.
Jakmile je smyčka na pacholeti, zařadíme malý přední chod, lano napneme a stočíme kormidlo k molu. Pokud je třeba, přidáme plyn. Nyní počkáme, až se jachta dostane k molu.
Jakmile je jachta bokem u mola, necháme zařazený přední chod a můžeme odejít od kormidla. Vezmeme si příďové lano, na břehu ho hodíme přes pachole a uvážeme. Pak ještě uvážeme záďový spring, vypneme motor a jsme hotovi (3).
Mnohé další najdete v knize Přístavní manévry, nebo vás to naučíme v praxi.
4337
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?