Jak zajet k pumpě?
Potřebujete zajet k benzínové pumpě, kde je jen málo místa. Jak nejbezpečněji to udělat?
Je samozřejmě možné, zajíždět téměř kolmo a na poslední chvíli loď dotočit smykem, ale ne každý to dá a náprava je pak složitá. Je tu ale jiný způsob, který je velmi snadný a spolehlivý.
Nacouváme zádí šikmo k molu na místo, kde máme stát zádí vyvázáni. Uvážeme si záďové lano, stočíme kormidlo k molu a zařadíme přední chod motoru. Jachta se pomalu začne stáčet přídí k molu, až se nakonec přimáčkne bokem na molo.
Jakmile máme zaďové lano vyvázané, je celý manévr jen o trpělivosti. Nemá smysl se snažit hodit příďové lano na molo dokud je příď daleko. Je to zbytečné, jachta se sama dotočí.
Další podobné pomůcky najdete v knize Přístavní manévry. Nebo se s námi můžete vše naučit na praktickém kurzu přístavních manévrů.
7261
Související články
Proč to na couvačku neposlouchá?
Proč to na couvačku neposlouchá?
Mnozí jste to již zažili. Plujete na přední chod a loď poslouchá jako hodinky. Pak zařadíte zpátečku a vaše jachtařské sebevědomí se hroutí. Jachta neposlouchá. Dělá si, co chce, neřiditelný stroj. Přitom vše bylo promyšleno, vše bylo správně…
Správná délka lana při zajíždění zádí
Správná délka lana při zajíždění zádí
Posádka zajede k molu, vítr fouká z boku a pomocník na zádi vrhne na břeh 20 metrů lana. Je to chyba, která se dá i při absenci kratšího lana snadno vyřešit.
Nebezpečný uzel na laně
Nebezpečný uzel na laně
Stalo se vám někdy, že jste odplouvali od mola, kde jste stáli zádí, a v nejméně vhodnou dobu se na uvolňovaném vyvazovacím laně udělal uzel a lano se zaseklo v kruhu na mole? Nepříjemná situace, při které snadno dojde ke škodám.