Jak vyvázat jachtu bokem, 2. díl
Vyvázání jachty bokem nemusí být vždy ukázkové, přesto bude bezpečné, nebo alespoň použitelné. V dnešních přeplněných přístavech je někdy třeba improvizovat.
Trupy široké na zádi
Grafika Lodní noviny
Moderní trup jachty, který se k zádi nezužuje.
V prvním případě se podíváme na vyvázání moderních jachet, jejichž trup se směrem k zádi nezužuje, nebo se zužuje jen minimálně. V takovém případě je možné při vyvozování použít jen jediný spring a to ten záďový. Celá zadní polovina jachty se tak nalepí na molo a jachta je stabilní i při použití jen jediného springu.
Krátké místo u mola
Grafika Lodní noviny
Když u mola není místo...
Co dělat, pokud je místo u mola krátké a celá jachta se k molu nevejde? I v takovém případě je možné jachtu u mola vyvázat. Ideální je na krátké místo nacouvat. Tímto způsobem je zajíždění bezpečnější, protože kormidelník přímo vidí, jak je daleko od nebezpečí, kterým je příď druhé jachty. Jachtu pak musíme pečlivě vyvázat. Záď musí být pevně u mola, protože v případě, že by se od mola vzdálila, stane se nebezpečným roh mola pro bok jachty. V tomto případě je třeba lana více napnout i s tím rizikem, že dojde k trhavým pohybům lodě na vlnkách. Je to způsob vyvázání do klidných podmínek.
Mnoho o vyvazování jachet se můžete dozvědět v naší knize Přístavní manévry, nebo na našich praktických kurzech.
4537
Související články
Pozor s bočním větrem
Pozor s bočním větrem
Při zajíždění zádí k molu s bočním větrem se můžete dostat do velmi nepříjemné situace. Stačí drobná chyba a již atakujete vedle stojící jachtu svojí kotvou. Jak se nepříjemné situaci vyhnout?
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Červencové termíny přístavních manévrů v Praze jsou plné. Chcete-li se zlepšit za kormidlem před svojí plavbou, chcete-li získat jistotu, naučit se nové postupy, prostě zjistit jak na to, máte už možnost jen v srpnu. Volná místa na praktických kurzech v centru Prahy.
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Včerejší článek o technice zajíždění pro přístavu vyvolal na FB hodně reakcí. Některé nesouhlasné. Proč navrhujeme jedno řešení a ne jiné? Proč navrhujeme A, když řešení je celá řada? Je to jednoduché, naše dlouholetá zkušenost nám říká, co je pro nováčky za kormidlem (to může být i ten, kdo jezdí 5 let na týden) nejjednodušší, co se nejlépe naučí, co je nejbezpečnější. vycházíme ze zkušenosti za kormidlem i zkušeností při výuce.