Jak vyvázat jachtu bokem, 2. díl
Vyvázání jachty bokem nemusí být vždy ukázkové, přesto bude bezpečné, nebo alespoň použitelné. V dnešních přeplněných přístavech je někdy třeba improvizovat.
Trupy široké na zádi
Grafika Lodní noviny
Moderní trup jachty, který se k zádi nezužuje.
V prvním případě se podíváme na vyvázání moderních jachet, jejichž trup se směrem k zádi nezužuje, nebo se zužuje jen minimálně. V takovém případě je možné při vyvozování použít jen jediný spring a to ten záďový. Celá zadní polovina jachty se tak nalepí na molo a jachta je stabilní i při použití jen jediného springu.
Krátké místo u mola
Grafika Lodní noviny
Když u mola není místo...
Co dělat, pokud je místo u mola krátké a celá jachta se k molu nevejde? I v takovém případě je možné jachtu u mola vyvázat. Ideální je na krátké místo nacouvat. Tímto způsobem je zajíždění bezpečnější, protože kormidelník přímo vidí, jak je daleko od nebezpečí, kterým je příď druhé jachty. Jachtu pak musíme pečlivě vyvázat. Záď musí být pevně u mola, protože v případě, že by se od mola vzdálila, stane se nebezpečným roh mola pro bok jachty. V tomto případě je třeba lana více napnout i s tím rizikem, že dojde k trhavým pohybům lodě na vlnkách. Je to způsob vyvázání do klidných podmínek.
Mnoho o vyvazování jachet se můžete dozvědět v naší knize Přístavní manévry, nebo na našich praktických kurzech.
5047
Související články
Proč to na couvačku neposlouchá?
Proč to na couvačku neposlouchá?
Mnozí jste to již zažili. Plujete na přední chod a loď poslouchá jako hodinky. Pak zařadíte zpátečku a vaše jachtařské sebevědomí se hroutí. Jachta neposlouchá. Dělá si, co chce, neřiditelný stroj. Přitom vše bylo promyšleno, vše bylo správně…
Správná délka lana při zajíždění zádí
Správná délka lana při zajíždění zádí
Posádka zajede k molu, vítr fouká z boku a pomocník na zádi vrhne na břeh 20 metrů lana. Je to chyba, která se dá i při absenci kratšího lana snadno vyřešit.
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Poslední letošní kurz přístavních manévrů. Poslední místo na plavbě Zadar – Vieste – Zadar s výukou klasické navigace. A jedno uvolněné místo na parádní plavbě z Malty do Šibeniku přes Sicílii a Řecko.