Jak správně pracovat s mooringem
V minulém článku o práci s mooringem jsme si řekli, jak mooring správně podat, aby nemohlo dojít k jeho namotání na lodní šroub. Nyní se podíváme na to, jak má pracovat s mooringem háčkař, aby vše proběhlo bez potíží bezpečně.
Jen pro jistotu uvádíme na pravou míru právě vzniklý výraz háčkař. Je to muž (žena), který (která) s lodním háčkem vytahuje z vody podávaný mooring a jde ho uvázat na vazák na příď. Jako háčkař je označován i ten, kdo při prvním zajíždění do přístavu háček ztratil a mooring vytahuje koštětem.
Pokračujeme tedy tam, kde jsme v minulém článku skončili. Pomocník na molu podává správně mooring a háčkař ho na boku jachty na zádi tím, co má po ruce, chytá.
To nejdůležitější…
Nyní přichází na řadu to nejdůležitější. Háčkař odhazuje háček a jde s napnutým mooringem na příď. To je to důležité. Dostane od podavače mooringů napnutý mooring a jde s napnutým mooringem, po kterém ručkuje, směrem k přídi. Mooring je od betonového bloku v moři až k háčkaři stále napnutý.
Jak to nemá vypadat
Obvyklá chyba vypadá takto. Háčkař zhnusený mazlavou ošklivostí mooringu tento chytne dvojicí nejméně oblíbených prstů a s rukou nataženou co nejdále zamíří k přídi. Tímto směrem se pohybuje do té doby, dokud mu to konec mooringu uvázaný na břehu dovolí. Následně háčkař zjistí, že se nevyhne uchopení mooringu i druhou rukou a začne pomalu ručkovat směrem do moře. Nějaký čas pomalu ručkuje správným směrem, než se zmaten zastaví. Ve špinavé ruce má dvě volné, ale stejně nechutné části mooringu. V té chvíli ztratí jistotu, kterým směrem tahat a začne ručkovat znovu zpět ke břehu.
Tato komedie zabere několik desítek vteřin, nebo možná i minut. Kormidelník se mezitím může vzteknout, že co běžně trvá 15 vteřin, je tentokrát nekonečné a loď je stále ve vleku událostí a meteorologických vlivů.
Co je třeba posádce dostat do hlavy
Je to snadné. Couváme k molu, háčkař na boku jachty na úrovni kokpitu chytá mooring. Do ruky dostane napnutý mooring. Na příď jde stále s NAPNUTÝM MOORINGEM, PO KTERÉM RUČKUJE!
Nemůže se mu tak stát, že by si spletl, na kterou stranu má tahat a navíc může na přídi hodit napnuté lano hned na vazák. Mooring může být později nutné ještě dotáhnout, ale už je napnutý na vazáku a alespoň částečně fixuje loď.
Chybí-li vám v přístavech jistota, může vám pomoci naše kniha Přístavní manévry, nebo kurzy v Praze i v Chorvatsku.
3077
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?