Jak správně pracovat s mooringem
V minulém článku o práci s mooringem jsme si řekli, jak mooring správně podat, aby nemohlo dojít k jeho namotání na lodní šroub. Nyní se podíváme na to, jak má pracovat s mooringem háčkař, aby vše proběhlo bez potíží bezpečně.
Jen pro jistotu uvádíme na pravou míru právě vzniklý výraz háčkař. Je to muž (žena), který (která) s lodním háčkem vytahuje z vody podávaný mooring a jde ho uvázat na vazák na příď. Jako háčkař je označován i ten, kdo při prvním zajíždění do přístavu háček ztratil a mooring vytahuje koštětem.
Pokračujeme tedy tam, kde jsme v minulém článku skončili. Pomocník na molu podává správně mooring a háčkař ho na boku jachty na zádi tím, co má po ruce, chytá.
To nejdůležitější…
Nyní přichází na řadu to nejdůležitější. Háčkař odhazuje háček a jde s napnutým mooringem na příď. To je to důležité. Dostane od podavače mooringů napnutý mooring a jde s napnutým mooringem, po kterém ručkuje, směrem k přídi. Mooring je od betonového bloku v moři až k háčkaři stále napnutý.
Jak to nemá vypadat
Obvyklá chyba vypadá takto. Háčkař zhnusený mazlavou ošklivostí mooringu tento chytne dvojicí nejméně oblíbených prstů a s rukou nataženou co nejdále zamíří k přídi. Tímto směrem se pohybuje do té doby, dokud mu to konec mooringu uvázaný na břehu dovolí. Následně háčkař zjistí, že se nevyhne uchopení mooringu i druhou rukou a začne pomalu ručkovat směrem do moře. Nějaký čas pomalu ručkuje správným směrem, než se zmaten zastaví. Ve špinavé ruce má dvě volné, ale stejně nechutné části mooringu. V té chvíli ztratí jistotu, kterým směrem tahat a začne ručkovat znovu zpět ke břehu.
Tato komedie zabere několik desítek vteřin, nebo možná i minut. Kormidelník se mezitím může vzteknout, že co běžně trvá 15 vteřin, je tentokrát nekonečné a loď je stále ve vleku událostí a meteorologických vlivů.
Co je třeba posádce dostat do hlavy
Je to snadné. Couváme k molu, háčkař na boku jachty na úrovni kokpitu chytá mooring. Do ruky dostane napnutý mooring. Na příď jde stále s NAPNUTÝM MOORINGEM, PO KTERÉM RUČKUJE!
Nemůže se mu tak stát, že by si spletl, na kterou stranu má tahat a navíc může na přídi hodit napnuté lano hned na vazák. Mooring může být později nutné ještě dotáhnout, ale už je napnutý na vazáku a alespoň částečně fixuje loď.
Chybí-li vám v přístavech jistota, může vám pomoci naše kniha Přístavní manévry, nebo kurzy v Praze i v Chorvatsku.
3350
Související články
Jak z toho ven?
Jak z toho ven?
Jste na lodi sami a potřebujete odplout. Stojíte bokem u mola nemáte příďový propeler, před vámi katamaran, za vámi motorový člun rozměrů hokejového . Vítr fouká podél mola od přídě. Jak z takové svízelné situace ven?
Nové termíny kurzů přístavních manévrů v Praze
Nové termíny kurzů přístavních manévrů v Praze
Všechny termíny přístavních manévrů v Praze byly plné. Dva termíny jsme proto přidali. Chcete-li se zlepšit za kormidlem před svojí plavbou, chcete-li získat jistotu, naučit se nové postupy, prostě zjistit jak na to, máte tedy možnost. Volná místa na praktických kurzech v centru Prahy.
Kde je osa otáčení při použití bowthrusteru
Kde je osa otáčení při použití bowthrusteru
Jak se bude pohybovat jachta, pokud příďovým propelerem pošlete příď vlevo? Půjde jen o pohyb přídě, nebo se bude vytáčet i záď? Je důležité vědět, s čím je třeba počítat.