Jak posunout loď bokem k molu
Zajíždíte bokem k molu a na místo couváte. Umíte při zastavování posunout jachtu bokem tak, aby se při brždění svezla bokem k molu?
Zajíždění bokem na zpátečku je šikovná dovednost. Osobně bych řekl, že je to jednodušší než zajíždět na přední chod. Navíc umíte-li posunout jachtu bokem, vůbec se nemusíte tlačit až k molu, poslední 1 – 2 metry posunete jachtu k molu při nulové rychlosti vůči dnu, tedy i vůči molu. Jako obvykle je ale třeba dodat, že jde o manévr, který je použitelný pouze na jachtě s jedním listem kormidla.
Jak na to
Couváme s jachtou k molu. Úhel přiblížení je běžný, cca 30 – 40 ° (není příliš důležitý). V poslední fázi se stáčíme zádí od mola, to znamená, že je kormidlo vytočené od mola. Vzhledem k tomu, co se chystáme udělat, není nutné dostat záď až k molu. Loď může být stočená souběžně s molem ve vzdálenost 1 – 2 metry od mola. Nehrozí tak žádný kontakt s molem.
V té chvíli začínáme brzdit. Kormidlo necháváme stočené od mola. Brzdíme a začíná působit prop wash, který bude posouvat záď k molu. Přesně to, co chceme. Stejným směrem se posouvá i příď, která má stále setrvačnost ze zatáčení lodě předtím, než se dostala rovnoběžně s molem. Jachta tak přejde do pomalého pohybu bokem směrem k molu.
Je to jednoduché, ale chce to trochu praxe. Brždění, tedy přední chod, zde má dvě funkce. Primárně zastavuje pohyb lodě dozadu. Sekundárně posouvá záď požadovaným směrem bokem. Množství plynu a délku brzdění tak musíme uzpůsobit oběma funkcím. Může se stát, že krátké zabrzdění by bylo dostatečné na zastavení lodě, ale nestačilo by na požadovaný posun bokem. Proto necháme přední chod o chvíli déle. Loď se posune bokem dle našeho přání, ale může se u toho pomalu rozjet vpřed. To však nevadí, protože zpátečkou ji zase zabrzdíme. Důležité je, abychom se dostali k molu.
Může to znít složitěji, než to ve skutečnosti je. Můžete si to vyzkoušet na volném moři. Jedu na zpátečku, zatáčím, nechávám kormidlo na boku a brzdím. Jachta se posouvá bokem.
I toto se učíme na našich kurzech přístavních manévrů. Nebo to najdete v naší knize.
876
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?