Jak posunout loď bokem k molu
Zajíždíte bokem k molu a na místo couváte. Umíte při zastavování posunout jachtu bokem tak, aby se při brždění svezla bokem k molu?
Zajíždění bokem na zpátečku je šikovná dovednost. Osobně bych řekl, že je to jednodušší než zajíždět na přední chod. Navíc umíte-li posunout jachtu bokem, vůbec se nemusíte tlačit až k molu, poslední 1 – 2 metry posunete jachtu k molu při nulové rychlosti vůči dnu, tedy i vůči molu. Jako obvykle je ale třeba dodat, že jde o manévr, který je použitelný pouze na jachtě s jedním listem kormidla.
Jak na to
Couváme s jachtou k molu. Úhel přiblížení je běžný, cca 30 – 40 ° (není příliš důležitý). V poslední fázi se stáčíme zádí od mola, to znamená, že je kormidlo vytočené od mola. Vzhledem k tomu, co se chystáme udělat, není nutné dostat záď až k molu. Loď může být stočená souběžně s molem ve vzdálenost 1 – 2 metry od mola. Nehrozí tak žádný kontakt s molem.
V té chvíli začínáme brzdit. Kormidlo necháváme stočené od mola. Brzdíme a začíná působit prop wash, který bude posouvat záď k molu. Přesně to, co chceme. Stejným směrem se posouvá i příď, která má stále setrvačnost ze zatáčení lodě předtím, než se dostala rovnoběžně s molem. Jachta tak přejde do pomalého pohybu bokem směrem k molu.
Je to jednoduché, ale chce to trochu praxe. Brždění, tedy přední chod, zde má dvě funkce. Primárně zastavuje pohyb lodě dozadu. Sekundárně posouvá záď požadovaným směrem bokem. Množství plynu a délku brzdění tak musíme uzpůsobit oběma funkcím. Může se stát, že krátké zabrzdění by bylo dostatečné na zastavení lodě, ale nestačilo by na požadovaný posun bokem. Proto necháme přední chod o chvíli déle. Loď se posune bokem dle našeho přání, ale může se u toho pomalu rozjet vpřed. To však nevadí, protože zpátečkou ji zase zabrzdíme. Důležité je, abychom se dostali k molu.
Může to znít složitěji, než to ve skutečnosti je. Můžete si to vyzkoušet na volném moři. Jedu na zpátečku, zatáčím, nechávám kormidlo na boku a brzdím. Jachta se posouvá bokem.
I toto se učíme na našich kurzech přístavních manévrů v Chorvatsku. Nebo to najdete v naší knize.
1716
Související články
Když potřebujete rychle lodní šroub...
Když potřebujete rychle lodní šroub...
Kurz přístavních manévrů v Praze na Vltavě. Kurz je v polovině, když jachta přestane reagovat. Motor běží, hřídel se točí, ale loď nejede. Danu Přívarovi je příčina jasná. Upadl lodní šroub. Potřebujeme velmi rychle náhradu.
Na kterém laně dostanete jachtu od mola?
Na kterém laně dostanete jachtu od mola?
Úporné odstrkávačky jachty od mola, na kterých participuje celá posádka. Jsou zbytečné a mnohdy problém neřešící. Přitom stačí jen vědět, jak na to.
Přijďte vyzkoušet přístavní manévry na Císařskou louku
Přijďte vyzkoušet přístavní manévry na Císařskou louku
Připravili jsme ukázkový den našich kurzů. Vyzkoušíte si, jak učíme přístavní manévry, co se můžete naučit na kurzu dieselového motoru, jak je to s trimem plachet. Chcete vědět, jaké další kurzy děláme, co se na nich naučíte, jaká jsou naše doporučení? Kam se s námi můžete vydat na plavbu? Chcete se s námi potkat a zeptat se na detaily?