Jak posunout loď bokem k molu
Zajíždíte bokem k molu a na místo couváte. Umíte při zastavování posunout jachtu bokem tak, aby se při brždění svezla bokem k molu?
Zajíždění bokem na zpátečku je šikovná dovednost. Osobně bych řekl, že je to jednodušší než zajíždět na přední chod. Navíc umíte-li posunout jachtu bokem, vůbec se nemusíte tlačit až k molu, poslední 1 – 2 metry posunete jachtu k molu při nulové rychlosti vůči dnu, tedy i vůči molu. Jako obvykle je ale třeba dodat, že jde o manévr, který je použitelný pouze na jachtě s jedním listem kormidla.
Jak na to
Couváme s jachtou k molu. Úhel přiblížení je běžný, cca 30 – 40 ° (není příliš důležitý). V poslední fázi se stáčíme zádí od mola, to znamená, že je kormidlo vytočené od mola. Vzhledem k tomu, co se chystáme udělat, není nutné dostat záď až k molu. Loď může být stočená souběžně s molem ve vzdálenost 1 – 2 metry od mola. Nehrozí tak žádný kontakt s molem.
V té chvíli začínáme brzdit. Kormidlo necháváme stočené od mola. Brzdíme a začíná působit prop wash, který bude posouvat záď k molu. Přesně to, co chceme. Stejným směrem se posouvá i příď, která má stále setrvačnost ze zatáčení lodě předtím, než se dostala rovnoběžně s molem. Jachta tak přejde do pomalého pohybu bokem směrem k molu.
Je to jednoduché, ale chce to trochu praxe. Brždění, tedy přední chod, zde má dvě funkce. Primárně zastavuje pohyb lodě dozadu. Sekundárně posouvá záď požadovaným směrem bokem. Množství plynu a délku brzdění tak musíme uzpůsobit oběma funkcím. Může se stát, že krátké zabrzdění by bylo dostatečné na zastavení lodě, ale nestačilo by na požadovaný posun bokem. Proto necháme přední chod o chvíli déle. Loď se posune bokem dle našeho přání, ale může se u toho pomalu rozjet vpřed. To však nevadí, protože zpátečkou ji zase zabrzdíme. Důležité je, abychom se dostali k molu.
Může to znít složitěji, než to ve skutečnosti je. Můžete si to vyzkoušet na volném moři. Jedu na zpátečku, zatáčím, nechávám kormidlo na boku a brzdím. Jachta se posouvá bokem.
I toto se učíme na našich kurzech přístavních manévrů. Nebo to najdete v naší knize.
1096
Související články
Jak správně pracovat na palubě s mooringem
Jak správně pracovat na palubě s mooringem
Při přístavních manévrech hraje hlavní roli kormidelník. On musí být schopen stabilizovat loď. To ale neznamená, že pracant u mooringu by neměl co pokazit. Jaká je hlavní chyba, ke které při práci s mooringem může dojít?
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Škody na jachtách nevznikají jen při připlouvání k molu. Mnohé šrámy nesou podpis na první pohled jednoduchého odplouvání. Přitom stačí vědět, jak na to.
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
V červnu máme volná místa na přístavních manévrech v Praze. Chcete se dostat do formy? Chystáte-li se na loď, vynikající příležitost osvěžit si důležité dovednosti. V Praze na Vltavě plachetnice s kormidelním kolem.