Jak posunout loď bokem k molu
Zajíždíte bokem k molu a na místo couváte. Umíte při zastavování posunout jachtu bokem tak, aby se při brždění svezla bokem k molu?
Zajíždění bokem na zpátečku je šikovná dovednost. Osobně bych řekl, že je to jednodušší než zajíždět na přední chod. Navíc umíte-li posunout jachtu bokem, vůbec se nemusíte tlačit až k molu, poslední 1 – 2 metry posunete jachtu k molu při nulové rychlosti vůči dnu, tedy i vůči molu. Jako obvykle je ale třeba dodat, že jde o manévr, který je použitelný pouze na jachtě s jedním listem kormidla.
Jak na to
Couváme s jachtou k molu. Úhel přiblížení je běžný, cca 30 – 40 ° (není příliš důležitý). V poslední fázi se stáčíme zádí od mola, to znamená, že je kormidlo vytočené od mola. Vzhledem k tomu, co se chystáme udělat, není nutné dostat záď až k molu. Loď může být stočená souběžně s molem ve vzdálenost 1 – 2 metry od mola. Nehrozí tak žádný kontakt s molem.
V té chvíli začínáme brzdit. Kormidlo necháváme stočené od mola. Brzdíme a začíná působit prop wash, který bude posouvat záď k molu. Přesně to, co chceme. Stejným směrem se posouvá i příď, která má stále setrvačnost ze zatáčení lodě předtím, než se dostala rovnoběžně s molem. Jachta tak přejde do pomalého pohybu bokem směrem k molu.
Je to jednoduché, ale chce to trochu praxe. Brždění, tedy přední chod, zde má dvě funkce. Primárně zastavuje pohyb lodě dozadu. Sekundárně posouvá záď požadovaným směrem bokem. Množství plynu a délku brzdění tak musíme uzpůsobit oběma funkcím. Může se stát, že krátké zabrzdění by bylo dostatečné na zastavení lodě, ale nestačilo by na požadovaný posun bokem. Proto necháme přední chod o chvíli déle. Loď se posune bokem dle našeho přání, ale může se u toho pomalu rozjet vpřed. To však nevadí, protože zpátečkou ji zase zabrzdíme. Důležité je, abychom se dostali k molu.
Může to znít složitěji, než to ve skutečnosti je. Můžete si to vyzkoušet na volném moři. Jedu na zpátečku, zatáčím, nechávám kormidlo na boku a brzdím. Jachta se posouvá bokem.
I toto se učíme na našich kurzech přístavních manévrů. Nebo to najdete v naší knize.
801
Související články
Pozor s bočním větrem
Pozor s bočním větrem
Při zajíždění zádí k molu s bočním větrem se můžete dostat do velmi nepříjemné situace. Stačí drobná chyba a již atakujete vedle stojící jachtu svojí kotvou. Jak se nepříjemné situaci vyhnout?
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Červencové termíny přístavních manévrů v Praze jsou plné. Chcete-li se zlepšit za kormidlem před svojí plavbou, chcete-li získat jistotu, naučit se nové postupy, prostě zjistit jak na to, máte už možnost jen v srpnu. Volná místa na praktických kurzech v centru Prahy.
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Včerejší článek o technice zajíždění pro přístavu vyvolal na FB hodně reakcí. Některé nesouhlasné. Proč navrhujeme jedno řešení a ne jiné? Proč navrhujeme A, když řešení je celá řada? Je to jednoduché, naše dlouholetá zkušenost nám říká, co je pro nováčky za kormidlem (to může být i ten, kdo jezdí 5 let na týden) nejjednodušší, co se nejlépe naučí, co je nejbezpečnější. vycházíme ze zkušenosti za kormidlem i zkušeností při výuce.