Jak nenamotat mooring (do příďového propeleru)
Jak se vyhnout nebezpečí zachycení mooringu příďovým propelerem? Jedna možnost, je nepoužívat ho, jsou ale situace, kdy si nepomůžete. Jak tedy na to?
Standardně příďový propeler v přístavech nepoužívám. Mám ho zapnutý, pro případ potřeby, ale nepoužívám ho. Jsou ale situace, kdy není zbytí. Například nedávno v Tribunji. Se záďovým lanem přišla pomoci jachtařka z vedlejší lodi. A rozhodla se nás uvázat na široko. Proto protáhla návětrné záďové lano kruhem, který byl nejméně 5 metrů bokem. Neuvázala ho, chtěla ho hodit zpět. Na to ale bylo krátké. A tak tam stála a držela konec v ruce. Naši příď mezitím snášel vítr na vedle stojící nevelký motorák. Protože jsem se nemohl do lana opřít motorem (paní bych protáhl kruhem), musel jsem použít příďový propeler.
Chci-li při přistání používat příďový propeler, je výhodnější, vzít ze břehu nejprve závětrný mooring. Na obrázku vidíte proč. Fouká-li vítr a vy stabilizujete příď příďovým propelerem, ten nasává vodu na návětrném boku a vypouští ji na závětrném. Pokud použijete návětrný mooring a nedáte si pozor, může dojít k jeho nasátí do propeleru. U závětrného mooringu nic takového nehrozí.
Protože ne vždy si můžete vybrat, který mooring použít, je třeba také vědět, jak zmenšit pravděpodobnost namotání u návětrného mooringu. Mooring, se kterým jdete na příď, by měl být vždy směrem dopředu (do moře) napnutý. Napnutý mooring si propeler nenasaje. Kormidelník by měl jachtu přetočit mírně do návětří těsně předtím, než mooringový asistent začne mooring dotahovat na vazáku. Pak je třeba přestat s používáním propeleru, aby nedošlo k nasátí volného konce.
A ještě jedna možnost na závěr. Nepříliš oblíbená. Zatímco část mooringu, která míří do moře, je napnutá, volný zadní konec si házíme na palubu. Pak si ho nemůžeme namotat. Nevýhodou je obvykle nutnost, po použití mooringu umýt palubu.
Vše vás můžeme naučit na našich kurzech, nebo můžete nastudovat v knize.
855
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?