Jak nebýt za vola
Potřebujete vyvézt z paluby jachty druhou kotvu. Naložit ji na dinghy a vyvést dále od lodě. Jak to udělat, aby vaše činnost nesloužila k pobavení všem kolem? Abyste nebyli za vola?
Máme druhou kotvu, v kbelíku pár metrů řetězu, lano. Potřebujeme ji vyvézt dále od lodi na člunu. Důvody pro toto počínání můžou být různé. Stojíte vyvázaní zádí ke břehu, vítr změnil směr a jachta schytává vítr z předoboku. Stojíte na kotvě a potřebujete zajistit, že vás vítr neotočí na břeh, nebo stojíte bokem k molu a přišel vítr a s ním vlny. Víte, že vítr nebude trvat dlouho, chcete zůstat, ale potřebujete se vzdálit od mola. I to je důvod pro vyvezení kotvy.
Jak na to
Vyvážíte-li kotvu s řetězem, je třeba naložit celý řetěz do člunu! V opačném případě se vám stane to samé, co muži na videu, řetěz ho bude strhávat zpět k lodi. Budete sloužit ostatním pro pobavení (zcela tímto pomíjíme, proč muž stojící na bóji vyváží kotvu, důvod je mi neznámý).
Naložíme do dinghy kotvu s řetězem, lano vypouštíme z lodi. Protože známe hloubku, připravíme si na palubě správnou délku kotevního lana dopředu (kotvíme s kombinací lana a řetězu, délka by měla odpovídat alespoň šestinásobku hloubky, například 6 metrů hloubka, s výškou paluby nad hladinou 7 metrů, vynásobíme 6 a jsme na 42 metrech délky kombinace řetěz a lano). Člunkař pojede s dinghy tak daleko, až je připravené kotevní lano napnuté. Tam vyhodí kotvu i s řetězem. Z lodě stačí kotevní lano dotáhnout a je hotovo.
4973
Související články
Dvě rady pro bezpečné kotvení
Dvě rady pro bezpečné kotvení
Protože se správným kotvením mnozí stále bojují spíše neúspěšně, máme pro vás dvě rady, které vám pomohou.
Jak spočítat namáhání na kotvě
Jak spočítat namáhání na kotvě
Jaká je síla působící na vaši kotvu, pokud fouká vítr o rychlosti 15 uzlů? A co když přifoukne na 40 uzlů? Je na to jednoduchý výpočet, který je možné zvládnout i z hlavy.
Charter a kotvení na jihu Turecka
Charter a kotvení na jihu Turecka
Náš oblíbený čtenář a kamarád Ludo Launer nám poslal užitečné informace o charteru a kotvení na jihu Turecka. Text je ponechán v jazyku našich východních sousedů, proto může být pro mladé jachtaře, kteří nás obvykle nečtou, nesrozumitelný.