Jak nebýt za vola
Potřebujete vyvézt z paluby jachty druhou kotvu. Naložit ji na dinghy a vyvést dále od lodě. Jak to udělat, aby vaše činnost nesloužila k pobavení všem kolem? Abyste nebyli za vola?
Máme druhou kotvu, v kbelíku pár metrů řetězu, lano. Potřebujeme ji vyvézt dále od lodi na člunu. Důvody pro toto počínání můžou být různé. Stojíte vyvázaní zádí ke břehu, vítr změnil směr a jachta schytává vítr z předoboku. Stojíte na kotvě a potřebujete zajistit, že vás vítr neotočí na břeh, nebo stojíte bokem k molu a přišel vítr a s ním vlny. Víte, že vítr nebude trvat dlouho, chcete zůstat, ale potřebujete se vzdálit od mola. I to je důvod pro vyvezení kotvy.
Jak na to
Vyvážíte-li kotvu s řetězem, je třeba naložit celý řetěz do člunu! V opačném případě se vám stane to samé, co muži na videu, řetěz ho bude strhávat zpět k lodi. Budete sloužit ostatním pro pobavení (zcela tímto pomíjíme, proč muž stojící na bóji vyváží kotvu, důvod je mi neznámý).
Naložíme do dinghy kotvu s řetězem, lano vypouštíme z lodi. Protože známe hloubku, připravíme si na palubě správnou délku kotevního lana dopředu (kotvíme s kombinací lana a řetězu, délka by měla odpovídat alespoň šestinásobku hloubky, například 6 metrů hloubka, s výškou paluby nad hladinou 7 metrů, vynásobíme 6 a jsme na 42 metrech délky kombinace řetěz a lano). Člunkař pojede s dinghy tak daleko, až je připravené kotevní lano napnuté. Tam vyhodí kotvu i s řetězem. Z lodě stačí kotevní lano dotáhnout a je hotovo.
3317
Související články
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Stojíte-li v zátoce na kotvě, jaké světlo máte rozsvíceno v noci? Je to klasické bílé kruhové kotevní světlo na vrcholku stěžně? Podle COLREGu je to správně. Myslíte však, že je to bezpečné?
Jak pomůže googlemapa při kotvení
Jak pomůže googlemapa při kotvení
Blížíte se na neznámé kotviště a informací máte pomálu. Mapa v plotteru sice ukazuje hloubky, ale to nemusí stačit. Kde najdete více informací o kotvišti? Víte, že je máte po ruce v telefonu?
Bezpečné kotvení po německu
Bezpečné kotvení po německu
Německý časopis Yacht přišel se zajímavým článkem o kotvení a délce kotevního řetězu konkrétně. Jde o mimořádně precizní článek, který nemohl vzniknout jinde než v Německu nebo Švýcarsku. Podíváme se na několik čísel, která s bezpečným kotvením mohou pomoci.