Když nedrží kotva
Vítr sílí a kotva přestává držet. Loď pomalu splouvá a panika zachvacuje nejen posádku neposlušné jachty, ale především mužstva všech jachet v okolí. Na obzoru jsou problémy…
Jak podobnou situaci řešit? V první řadě je třeba udělat maximum proto, aby k situaci nedošlo. K tomu je třeba správně zakotvit. Tedy vybrat si správné dno (ideálně písek nebo bahno). Vypustit dostatečnou délku kotevního řetězu. Délka řetězu by měla odpovídat minimálně čtyřnásobku hloubky. V silnějším větru více řetězu, kotva pak lépe drží. Nakonec je třeba kotvu zarýt do dna. Spustíme kotvu, pomalu couváme, dokud není kotevní řetěz napnutý. Pak přidáme plyn, kotvu zaryjeme a vyzkoušíme. Kotva musí držet. Můžeme dát 2000 otáček a kotva musí držet.
Když kotva klouže
Pokud nemáme jistotu, že je vypuštěná dostatečná délka řetězu, zkusíme vypustit více. První pokus. Nic nám to neudělá, uškodit nemůže.
Pokud to nepomůže, je třeba kotvu vytáhnout a znovu zakotvit. Je možné (pravděpodobné), že na kotvě bude zachycena mořská tráva, nebo jiné organismy mořského dna (igelitová taška, starý kbelík, další produkty lidského úsilí). To vše brání kotvě v zarytí. Je nutné ji očistit, vybrat si správné místo na zakotvení a znovu zakotvit. Nebojte se přitom vypustit větší množství kotevního řetězu (pokud je to možné). Po vypuštění kotvy nezapomeňte, že nejprve je třeba kotvu do dna zarýt pomalu. Až když drží, můžete přidat plyn.
Pokud kotva ani podruhé nedrží, máte ještě třetí pokus. Když i ten je neúspěšný, je na čase uvažovat o jiné lokalitě, jiné kotvě, nebo o jiné charterové společnosti.
4548
Související články
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?