Jak na překřížené lano na vinšně?
Pokud si správně nepohlídáme, jak zakládáme závity otěže od geny na vinšnu, může se stát, že se otěž při dotahování překříží, zamotá a většinou i zasekne. Zvláště pak když je otěž pod tahem, může být velmi náročné vše rozmotat a napravit.
Situace, kterou si zkušenější námořník zpravidla ohlídá, ale začátečníkům může působit značnou komplikaci. Když už tato situace nastane, co s tím?
Abychom se zamotanou otěží mohli začít pracovat, je důležité vymyslet způsob tzv. „převzetí tahu“. Jinými slovy tedy vytvořit něco, co nám převezme tah zaseklé otěže a umožní tak začít s rozmotáváním.
Pro rychlé řešení této situace je velmi užitečná znalost speciálních klouzavých uzlů tzv. Prusíků.
Jedná se o uzel, který jednoduše navážete na zaseklé lano. Jeho hlavní výhodou je, že když uzel není pod tahem, dá se s ním po otěži posouvat. Jakmile se však dostane uzel pod tah, zakousne se do otěže, umožní dotáhnout nově připravené lano a zároveň uvolní tah v zamotané otěži. Právě z důvodu „zakousnutí se“ bude lépe fungovat lano o tenčím průměru, než je samotná otěž.
Existuje více způsobů, jak Prusíky uvázat. Buď si připravíme smyčku z tenčího a kratšího lana, ze smyčky uvážeme Prusík a do volného oka pak navážeme novou náhradní otěž, nebo lano.
Další mnohem praktičtější možností pak může být navázání lana přímo na zaseklou otěž. Toto můžeme použít, když nemáme k dispozici menší smyčku, nebo chceme ušetřit čas při jejím vytváření.
Jedná se o typ klouzavého uzlu na principu Prusíku, v angličtině známý pod názvem Rolling Hitch. U nás se pak nejčastěji užívá termín Lodní smyčka s vloženým závitem.
Pro samotné převzetí tahu jsou pak z mého pohledu dvě možná řešení. První řešení znamená procházku z kokpitu po závětrné straně blíže k otěžovému rohu. Prusík se pak naváže tak, aby se lano dovedlo pod optimálním úhlem pod sprayhoodem (nebo přes něj, když je sklopený) k vinšně na nástavbě paluby.
Druhým řešením, kdy nemusíte opouštět kokpit, je zavázání Prusíku na otěž co nejdál před vinšnu, kam z kokpitu bezpečně dosáhnete. Nově připravené lano pak stačí provlíknout zadním vazákem a dovést ho na nejvhodnější volnou vinšnu, vzhledem k jejich rozmístění na daném typu lodi.
3679
Související články
Hlavolam jménem vinšna
Hlavolam jménem vinšna
Vinšna, kapestan, ten naviják v kokpitu, je základem současné jachty plující na plachty. Běžná pomůcka. Stále se ale setkáváme s chybami při jejím použití. Jak se chyb vyvarovat?
Jak dotáhnout povolený výtah geny
Jak dotáhnout povolený výtah geny
Na charterových lodích se často setkáte s povoleným výtahem geny. Protože mnohdy končí výtah na stěžni, není jednoduchá ji dotáhnout. Možnosti jsou dvě. Záleží, kolik úsilí chcete dotažení věnovat.
Příprava jachty na sezónu
Příprava jachty na sezónu
Tradiční jarní články o přípravě lodí na sezónu využijí letos zkušeností, které mají profesionálové v tomto oboru. Partnerem této série článků je společnost Yacht Club Praha, která provozuje již mnoho let charter v šibenické maríně Mandalina. Začneme maličkostí, která při absenci údržby dokáže jachtaře nepříjemně potrápit. Jde o údržbu vinšen.