Jak dostat záď k molu
Couváte bokem k molu. Už jste na místě, kde chcete stát, jen místo bokem u mola stojíte 1,5 metru od zdi a na břehu není nikdo, kdo by pomohl. Jak posunout záď ten zbývající metr a půl k molu?
Je to velmi snadné. Pokud tedy máte šikovnou jachtu s jedním listem kormidla.
Couváte na zpátečku bokem k místu, kde chcete stát (1). Nyní je třeba brzdit. A při brždění otočíte kormidlo maximálně od mola (2). S řadící pákou zacházíte opatrně a přední chod máte s citem zařazený do chvíle, kdy vidíte, že se záď začíná posouvat bokem k molu. Podržíte-li plyn příliš dlouho, loď se vám rozjede dopředu. To si nepřejete. Vyřadíte a vidíte, jak se jachta posouvá bokem k molu. Tak, jak jste chtěli.
Grafika Lodní noviny
Takto dokážeme bokem posunout celou loď.
Můžeme si to vysvětlit ještě na jednom jiném příkladu. Couváme kolmo k molu a začínáme se stáčet. Roztočíme jachtu a jakmile jsme souběžně s molem, necháme kormidlo, kde je a začneme brzdit. Příď měla celou dobu tendenci se stáčet k molu setrvačností v oblouku. Nyní prop washem (brzdíme) začneme bokem k molu posouvat záď. Při troše citu se celá loď posune bokem k molu. Nepočítejte, že takto posunete jachtu bokem 4 metry, ale s trochou šikovnosti a trpělivosti dva metry dáte.
Toto samozřejmě lépe funguje na modernější lodi s kratším kýlem, než na starší jachtě s dlouhým kýlem. Důležitá je také poloha lodního šroubu vůči kormidlu. Čím blíže je lodní šroub ke kormidlu, tím lépe.
Mnoho podobného najdete v knize Přístavní manévry. nebo vás to naučíme. Na kurzech v Praze i v Chorvatsku.
3003
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?