Jak dostat katamaran bokem k molu
Fouká silný vítr od mola a vy musíte přistát bokem s vysokým katamaránem. Jak to udělat, když je vysoký katamaran snášený větrem mnohem více než jednotrupá jachta?
Stejně jako u jednotrupých jachet je i při přistávacích manévrech s katamaránem třeba využívat možností, které nám loď sama dává. Nemá smysl se snažit dělat něco „na sílu“. Pokud je katamaran větrem snášen od mola a tento snos se zvyšuje se snížením rychlosti plavby, je dobré zvolit jiný a bezpečnější způsob přistání.
Zacouvejte k molu zádí. Budete couvat proti větru, to je snadný manévr. Nyní si zafixujte záďové vyvazovací lano. Jakmile je lano upevněné zařadíme na levém motoru přední chod. Katamaran se začne stáčet proti lanu k molu. Množstvím plynu regulujete rychlost stáčení. Je to jednoduchý manévr, při kterém využijeme manévrovacích schopností katamaranu. Samozřejmostí přitom jsou fendry na boku trupu.
Pokud se chcete naučit manévrovat s katamaránem, máme pro vás pár posledních míst na kurzu, který proběhne již za necelý měsíc v dubnu.
4512
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?