Inspirace kytovci, nový propeler zvyšuje účinnost
Výrobce elektromotorů pro rekreační plavidla BlueNav připravil novinku, která nezapře zásadní inspiraci živou přírodou. V rámci snahy o zvýšení efektivnosti rotoru představil vodní trysku s vrtulí, jejíž listy podle výrobce věrně připomínají ploutve velryb. Tato biomimetická technika má zvýšit účinnost a snížit odpor, a tedy i náklady.
Jihofrancouzská společnost BlueNav byla založena teprve v roce 2020. Na zmíněné novince pracovali její inženýři s pomocí technologií CAD (Computer-Aided Design) a CFD (Computational Fluid Dynamics). Výsledkem je inovovaná řada propelerů středního výkonu BlueSpin určená pro elektrický (případně hybridní) pohon lodí o délce od 8 do 15 metrů. Bezhřídelové vrtule BlueSpin využívají technologii permanentních magnetů a listy propeleru jsou pevné.
V uplynulých měsících inženýři přepracovali geometrii listů rotoru a velikost vstupního a výstupního otvoru trysky. Nové, méně ladné tvary listů jsou inspirovány ploutvemi velryb. Výrobce uvádí, že díky této inovaci naměřil zvýšení točivého momentu a snížení odporu, což vedlo k lepší celkové účinnosti trysky.
Biomimetika je obor, který zkoumá zajímavá konstrukční řešení v přírodě u živých organismů a snaží se je uplatnit ve vývoji nových technických řešení. V minulosti například existovala kormidla, která kvůli dosažení lepšího výkonu kopírovala tvary velrybích ocasních ploutví. Tento nápad se ale nakonec neprosadil do průmyslového využití, neboť kopírovat složitou geometrií ploutví v průmyslovém měřítku se ukázalo jako příliš nákladné.
V BlueNav si poradili po svém: „Pro tvar našich rotorových listů jsme vyvinuli speciální formu, využíváme vakuovou infuzi, takže v porovnání s běžnými listy žádné dodatečné náklady nevznikají,“ uvedl Hugo de Malherbe, vedoucí rozvoje společnosti BlueNav.
Společnost zároveň uvádí, že toto „velrybí řešení“ může nabídnout jako dodatečné příslušenství stávajícím zákazníkům s konvenčními listy propelerů BlueNav.
280
Související články
Kde bude vítr silnější a kde slabší
Kde bude vítr silnější a kde slabší
Slyšeli jste někdy o konvergentním a divergentním pobřeží? Zní to složitě, ale jde o jednoduchou věc, která vám může velmi pomoci. Pokud víte, jak ji využít.
Teplota vody jako rizikový faktor
Teplota vody jako rizikový faktor
Jachtařům se zdá jachting stejně nebezpečnou činností, jako přecházení Strakonické na světlech na Smíchově u lihovaru. Ano, určité riziko vždy existuje… Takové pojišťovny to ale vidí jinak.
Když nechcete čekat u benzínky
Když nechcete čekat u benzínky
Tento článek nám poslal náš oblíbený čtenář a účastník našich kurzů Radovan Lenčo. je to jeden ze způsobů, jak se vyhnout dlouhému čekání v pátek před benzínkou. Je jasné, že se nejedná o univerzální řešení, ale jak již bylo uvedeno, jedno z řešení.