Důležitá informace při kotvení
Hodíte kotvu, zatáhnete ji a drží. Jak moc ale drží? To je závislé na druhu dna. Co drží více? Písek, nebo bahno? A o kolik více?
Narazili jsme na zajímavou tabulku, která porovnává přídržnou sílu různých druhů dna. Za měrnou jednotku je v tomto případě brán písek. Ostatní druhy dna jsou k němu vztahovány.
Jsou to zajímavé informace, protože to, co ustojíte na jílu, rozhodně vaše kotva neudrží v měkkém bahně. Zajímavá tabulka, kterou je dobré mít na paměti.
Materiál
|
Hustý jíl
|
Hustý písek
|
Silt
|
Měkké bahno
|
Hrubý písek
|
Oblázky
|
Kameny
|
Velikost částic
|
<4µ
|
0,06 – 0,6 mm
|
6 – 20 µ
|
4 – 63 µ
|
0,6 – 2 mm
|
6 – 20 mm
|
>20 mm
|
Přídržný koeficient
|
1,50
|
1,00
|
0,65
|
0,45
|
0,40
|
0,35
|
0,00
|
Chcete-li se o kotvení před letní plavbou dozvědět více, přihlašte se na naši online přednášku Jak bezpečně kotvit.
Tabulka byla převzata z knihy The Complete Anchoring Handbook
9721
Související články
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Stojíte-li v zátoce na kotvě, jaké světlo máte rozsvíceno v noci? Je to klasické bílé kruhové kotevní světlo na vrcholku stěžně? Podle COLREGu je to správně. Myslíte však, že je to bezpečné?
Jak vytáhnout kotvu, když je pod lodí
Jak vytáhnout kotvu, když je pod lodí
Plné kotviště, ráno potřebujete vytáhnout kotvu. Jenomže je pod jinou lodí a posádka nejspíše sedí ne břehu na epressu. Co s tím?