David Attenborough testuje umělou inteligenci
Námořní trasování v ledu. To je úkol pro umělou inteligenci na palubě britské průzkumné lodi RSS Sir David Attenborough. Projekt na lodi sloužící organizaci British Antarctic Survay (BAS) má přispět bezpečnosti a efektivní navigaci ve vzdálených vodách Jižního oceánu.
Nástroje pro trasování jsou obvyklé nejen na obchodních lodích, ale i na soukromých plavidlech. Málokdy ale pomáhají najít ideální trasu v závislosti na mocnosti okolního ledu.
Software používaný BAS je dílem její vlastní laboratoře zkoumající možnosti umělé inteligence. Nástroj má doporučit nejrychlejší a nejúspornější trasu v polárních vodách s ohledem na led, podmínky na jeho povrchu a povětrnostní podmínky. Otestován bude v letošní sezoně.
„Jsem zvědav, jak si v ledu povede. Na otevřeném oceánu vám poradí kdejaký systém, ale toto je unikátní, říká Will Whatley, kapitán lodi RRS Sir David Attenborough. Nástroj podle něj musí zvážit spoustu věcí, aby vypočetl trasu, která bude znamenat nejmenší environmentální stopu, již za sebou plavidlo na dalekém jihu zanechá.
Software čerpá ze stávajících předpovědí a průběžně se aktualizuje. Každodenní navigací jeho práce nekončí. Podle představ BAS by měl být schopen plánovat trasy i na několik měsíců dopředu. S pomocí strojového učení by se měl zdokonalovat na základě sběru reálných údajů o spotřebě paliva. Časem by mělo být možné integrovat do něj i informace z vědecké mise či další logistické úkoly.
BAS chce do roku 2040 dosáhnout nulových emisí a tento software by mu v tom měl být nápomocen. Jde o open-source projekt, a pokud se osvědčí, měl by být přínosem i pro ostatní lodě plující v polárních oblastech.
RRS Sir David Attenborough je nová loď dodaná BAS v roce 2020. Loni se vypravila na svou první plavbu. Obecně má sloužit BAS v jejích misích pod 60. rovnoběžkou jižní šířky.
263
Související články
Princezna v plamenech
Princezna v plamenech
Dva lidé byli zachráněni z 18metrové motorové jachty Princess jménem Peroni, která začal hořet nedaleko břehů ostrova Wight na jižním pobřeží Spojeného království. Přestože ze záběrů je patrné, že plameny loď zcela pohltily, dvojice vyvázla bez zranění.
Uzavřený kruh - staré ropné plošiny mají ukládat uhlík
Uzavřený kruh - staré ropné plošiny mají ukládat uhlík
Technologie zachytávání a ukládání oxidu uhličitého zvaná CCS je známa delší dobu. Realizace se dočkala jen v jednotlivých projektech, protože náklady jsou vysoké. Způsobem, jak je snížit, je využít stávající infrastrukturu. Vhodnou variantou se mohou jevit vyřazené těžební plošiny.
Příliš malá. Největší jachta světa se prodlužuje o 11 metrů
Příliš malá. Největší jachta světa se prodlužuje o 11 metrů
Už se svou původní plánovanou délkou 182,9 metru měla být soukromá výzkumná expediční loď REV Ocean nejdelší motorovou jachtou na světě. Nyní se v jednom z doků norské loděnice Vard pracuje na prodloužení trupu na novou délku 194 metrů. Dodání hotového plavidla je naplánováno na únor 2025, svému účelu by pak mělo začít plně sloužit v posledním čtvrtletí roku 2026.