Kapitánova oběť ze staré školy
Dva členy své posádky stihl zkušený kapitán nahnat do záchranného ostrůvku těsně před tím, než se nad ním a jeho Grand Soleil 54 zavřela voda. Tento příběh z Jižního oceánu svědčí o tom, že na mořích i dnes plují lidé rytířských charakterů, vedení odvěkou námořnickou etikou.
Dvaasedmdesátiletý Švýcar Benno Frey a dva členové jeho posádky, Brazilec Marcelo Osanai a Švýcaroameričan Balthasar Wyss, pluli z ostrova Tristan da Cunha, který je součástí ostrovů Sv. Heleny, do jihoafrického Kapského Města. V průběhu plavby se 14. března dostali do bouře s větrem o síle 8 Bf a osmimetrovými vlnami. To by pro Grand Soleil 54 Nina Pope ani zkušeného Freye za kormidlem neměl být zásadní problém.
Jachta ale náhle začala nabírat vodu, pravděpodobně následkem nárazu do kontejneru spadlého z nákladní lodi. Trojice začala usilovně pracovat na odčerpávání vody ve snaze udržet loď na hladině. Těsně po půlnoci si však kapitán uvědomil, že situace je kritická, a spustil volání Mayday. Chvíli nato Frey použil záchranný ostrůvek a nařídil oběma mužům, aby odepnuli své harnesy a evakuovali se do ostrůvku. Přitom je ještě stihl vybavit ručním SOS lokátorem Garmin.
Sám kapitán již odepnout své harnesy nestihl. Zkáza lodi se odehrála tak rychle, že nebyla šance, aby se Frey rovněž přesunul do ostrůvku. Jeho posledním činem bylo přeřezání lana mezi potápějící se jachtou a záchranným ostrůvkem. Pak už se nad ním zavřela voda.
Volání trosečníků o pomoc zachytila jihoafrická pobřežní stráž v Kapském Městě, 1450 mil východně od místa, kde se nacházeli. Služba o nouzové situaci informovala posádku nedaleko plujícího obřího supertankeru Front Pollux, který upravil kurz a vydal se dvojici na pomoc.
Když tanker dorazil na místo, vytvořil svým mohutným trupem ochranný štít před rozbouřenými živly, aby dvojici usnadnil nalodění. Dostat se však na palubu takového obra prakticky z hladiny po dlouhých hodinách obav o život určitě není snadné. Posádka tankeru spustila ocelovou lávku zhruba do poloviny výšky trupu, odkud pak jeden člen posádky rozbalil asi 15 metrů provazového žebříku. Po něm se oba s vypětím všech sil dokázali dopravit na palubu. Tam dostali teplé oblečení a horké nápoje a absolvovali lékařské vyšetřeni. Kromě vyčerpání a šoku byli oba bez zranění.
Průběh dramatické události detailně vylíčil britský deník Daily Mail. Podle něj byli oba zachránění událostmi a pravděpodobnou smrtí kapitána „velmi rozrušeni“. „Oba trosečníci kapitánovu oběť velmi těžce nesli,“ uvedl člen posádky tankeru a dodal, že život jim zachránil nejprve Frey a podruhé malý ruční přístroj za 350 liber.
1512
Související články
Jak se opravuje díra v trupu
Jak se opravuje díra v trupu
Na startu The Ocean Race Europe Allagrande Mapei rozpárala outriggerem trup Holcim-PRB jak otvírákem. Díra v trupu jak dveře do kamionu. Jak se taková škoda opravuje nám řeklsólový jachtař a lodní stavitel Milan Koláček.
Ryba způsobila požár
Ryba způsobila požár
Ryby by nás svými dovednostmi jistě dovedly překvapit. Ale že by dokázaly založit požár? Nikdo by tomu nevěřil.
Rozsypané kontejnery
Rozsypané kontejnery
Rejdař Evergreen za jediný týden poztrácel v Jižní Americe desítky kontejnerů ve dvou samostatných případech. Jednou v Peru a podruhé u Brazílie.