Kdo naskočí do rychlíku?
Ve Vendée Globe důležitý okamžik pro favority. Nyní se hraje o to, kdo stihne naskočit do rozjetého vlaku, který bez zastávky míří k mysu Dobré naděje. Kdo naskočí, zmizí soupeřům, kterým se to nepodaří. Ztráta zde už nemusí být dohnatelná.
Přibližně 1200 mil v pasátu dělí čelo závodu, které se blíží k rovníku, od tlakové níže tvořící se u Cabo Frio v Brazílii. Tato níže může rozhodovat. Když ne o celém závodu, tak určitě o dalších dvou týdnech.
Proč je níže důležitá?
Jižnímu Atlantiku za standardních okolností dominuje tlaková výše nad Sv. Helenou. Tlakový výše je bezvětří. Plout severně a východně od výše znamená stoupačku. Proto je třeba ji obeplout ze západu. Může jít o velkou zajížďku, o míle navíc.
Občas se výše pohne na severovýchod. U brazilského mysu Cabo Frio se zformuje tlaková níže, která vyrazí na jihovýchod. Tato níže je pak rychlíkem k mysu Dobré naděje. Výrazně zkracuje cestu, a navíc před frontou v ní panují příznivé podmínky pro rychlou plavbu. Správný směr větru a relativně klidná hladina, jak se níže posouvá na místo bezvětrné výše.
Podaří-li se nejrychlejším závodníkům svézt v této níži, zrychlení by mohlo být takové, že by na vstupu do Indického oceánu dohnali ztrátu na rekordní čas Vendée Globe.
Jak to na Jihu chodí
I když jsme teprve u rovníku, bude dobré se podívat dále na jih do Jižního oceánu. Tlakové níže se tam pohybují od západu na východ. Víceméně jedna tlaková níže za druhou. Vláček tlakových níží. V níži je možné udržovat vysokou rychlost na její přední straně před frontou, kde jsou podmínky pro sprint vhodné.
Předjede-li vás studená fronta, dostáváte se na zadní stranu níže. Je tam zima a moře je rozbité. Stav moře je hlavním rychlostním limitem. Za frontou obvykle musí závodníci zpomalit.
Tlakové níži s frontou se říká systém. Plujete-li se soupeři v jednom systému, můžete s nimi držet krok. Jste-li o systém pozadu, jen těžko své soupeře vpředu doženete, špatně se přeskakuje do systému před sebou. Dá se říci, že jedinou nadějí pak je čekat, jestli se soupeři vpředu někde zastaví.
A o to se nyní hraje. Kdo stihne rychlík na jih, kdo naskočí do rozjetého vlaku a komu se to nepovede.
Je čtvrtek, zataženo, šedivý nenápadný den. A přitom se rozhoduje o takových velkých věcech!
Polohu lodí najdete zde.
891
Související články
Otázky pro Milana Koláčka
Otázky pro Milana Koláčka
V úterý od 19:00 proběhne další díl webináře Vendée Globe 2024 s vynikajícím offshore jachtařem Milanem Koláčkem. Do úterního poledne nám můžete zasílat dotazy pro Milana, které se budou týkat Vendée, situace na trati, jachet IMOCA, tréninku, či stravy závodníků. Během úterního pořadu Milan na všechny vybrané dotazy odpoví.
Přednáška o Vendée Globe s Milanem Koláčkem 10.12. v 19:00
Přednáška o Vendée Globe s Milanem Koláčkem 10.12. v 19:00
V úterý 10. prosince se můžete zúčastnit druhého webináře o právě probíhající Vendée Globe. O závodu a jeho průběhu vám více řekne Milan Koláček, skvělý offshore jachtař se zkušenostmi z tříd IMOCA, Ultime, Class 40, Figaro a Classe Mini.
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?