Co to je vyvážené kormidlo
Víte, co to je vyvážené kormidlo? Najdete ho na většině moderních jachet. A jsou-li kormidla vyvážená, existují také ta nevyvážená? Jak to s nimi je?
Nevyvážené kormidlo
Začneme nejdříve nevyváženými kormidly, která jsou vývojově starší. Jedná se o kormidla, jejichž celá plocha leží až za osou otáčení kormidla. Jde tedy především o kormidla zavěšená na zádi. Nebo kormidla zavěšená na skegu. U nevyvážených kormidel je třeba větší síly k vychýlení kormidla. Nevýhoda nevyvážených kormidel se projevuje především při zpátečce, kdy je na kormidlo opravdu velký tlak.
Vyvážené kormidlo
Vyvážené kormidlo má část plochy před osou otáčení kormidla. Proto je síla potřebná k vychýlení kormidla menší a platí to při plavbě vpřed i vzad. Je to výhodné i pro práci autopilota, který spotřebovává menší množství energie.
V případě, že je kormidlo příliš vyvážené, jachta se obtížněji vede, protože v kormidle není příliš cítit odezva. Kormidelník nemá, do čeho se opřít, ztrácí cit.
3159
Související články
Varování před bójemi v Brbinji (Dugi otok)
Varování před bójemi v Brbinji (Dugi otok)
Minulý týden na Jadranu byl dramatický. Plný zážitků, pro některé nechtěných. My jsme bojovali s utrženou kotevní bójí v Brbinji. Nehoda se podepsala na kormidle naší jachty.
Když na kormidle není nic cítit
Když na kormidle není nic cítit
Sedíte u kormidla, snažíte se držet kurz, ale kormidlo je takové nijaké. Nic není cítit, není se do čeho opřít. Co s tím?
Couvání s nouzovou kormidelní pákou
Couvání s nouzovou kormidelní pákou
Kormidelní mechanizmus selže a je třeba nasadit nouzovou kormidelní páku. Vyzkoušíte to a kormidlovat se s ní dá. Tedy… Dokud nezačnete couvat.