Co to je vyvážené kormidlo
Víte, co to je vyvážené kormidlo? Najdete ho na většině moderních jachet. A jsou-li kormidla vyvážená, existují také ta nevyvážená? Jak to s nimi je?
Nevyvážené kormidlo
Začneme nejdříve nevyváženými kormidly, která jsou vývojově starší. Jedná se o kormidla, jejichž celá plocha leží až za osou otáčení kormidla. Jde tedy především o kormidla zavěšená na zádi. Nebo kormidla zavěšená na skegu. U nevyvážených kormidel je třeba větší síly k vychýlení kormidla. Nevýhoda nevyvážených kormidel se projevuje především při zpátečce, kdy je na kormidlo opravdu velký tlak.
Vyvážené kormidlo
Vyvážené kormidlo má část plochy před osou otáčení kormidla. Proto je síla potřebná k vychýlení kormidla menší a platí to při plavbě vpřed i vzad. Je to výhodné i pro práci autopilota, který spotřebovává menší množství energie.
V případě, že je kormidlo příliš vyvážené, jachta se obtížněji vede, protože v kormidle není příliš cítit odezva. Kormidelník nemá, do čeho se opřít, ztrácí cit.
2158
Související články
Kormidelní páka versus kormidelní kolo
Kormidelní páka versus kormidelní kolo
V dnešní době najdeme na jachtách téměř výhradně kormidelní kolo. Je možné vidět kormidelní kola i na jachtách o velikosti pod 30 stop. Proč kormidelní kolo vytlačuje kormidelní páku ? Jaké jsou výhody a nevýhody těchto zařízení?
Druhá opuštěná jachta na Atlantiku
Druhá opuštěná jachta na Atlantiku
Atlantikem v pasátové oblasti se toulá již druhá opuštěná jachta. K X4.3 z minulého týdne se přidala Hanse 588 Charlote Jane III. Posádka je v pořádku a byla evakuována na jednu z jachet, která přispěchala na pomoc.
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.