Couvání s nouzovou kormidelní pákou
Kormidelní mechanizmus selže a je třeba nasadit nouzovou kormidelní páku. Vyzkoušíte to a kormidlovat se s ní dá. Tedy… Dokud nezačnete couvat.
Kormidlování nouzovou kormidelní pákou je na přední chod relativně snadné (nemusí to platit pro všechna řešení). Více síly je třeba pro změnu směru plavby, ale jinak to jde. Pokud se ale rozhodneme pro couvání, například do přístavu, velmi rychle zjistíme, že to není vůbec snadné, nebo to je dokonce nemožné.
Couváte-li s nouzovou kormidelní pákou, jde to celkem snadno, pokud máte kormidlo na středu. Jakmile však chcete zatočit, síla kormidla vám rychle vytrhne páku z ruky. Nebo ji vrazí do břicha.
Často přitom máte šalebný pocit bezpečí. Nemá-li loď rychlost, protože se teprve rozjíždí, je to dobré. Dokud rychlost nenabere. Pak vám páku ustřelí z ruky.
Stejné je to, pokud chcete zatočit. Malá výchylka kormidla, malá síla. Potřebujete ale zatočit více, zvětšíte výchylku kormidla a… A najednou je to, jako když vás býk nabere na rohy.
Závěrem
Vedení lodě nouzovou kormidelní pákou na přední chod je více či méně snadné. Vedení lodě nouzovou kormidelní pákou na zpětný chod je náročné, někdy extrémně náročné a někdy až nemožné.
437
Související články
Výhoda a nevýhoda vyváženého kormidla
Výhoda a nevýhoda vyváženého kormidla
Couváte-li s nevyváženým kormidlem, máte strach, že vám chce kormidelní kolo zlámat ruce. Ale i vyvážené kormidlo má svá negativa.
Zablokované kormidlo
Zablokované kormidlo
Vplouváte do maríny. Posádka pobíhá po palubě, chystá fendry, vyvazovací lána a háček. Vy máte přečtenou situaci, víte, odkud fouká vítr, kam bude loď snášet, které lano je návětrné a jak celý manévr provedete.
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?