Co se stane když... je v trupu díra podruhé
Zlý sen všech námořníků pokračuje – po počátečním zmatku se podařilo najít poměrně malou trhlinu v trupu na přídi. Podlážky se pomalu vydávají na cestu lodí a teď babo raď, co s tím?
Pokračujeme v sérii článků na základě crashtestů provedených Yachting Monthly.
Plachta jakožto záplata zvenčí funguje, manipulace a správné vypnutí je kvůli 3D tvaru trupu velmi náročné. Bude na tom kus igelitu lépe? Důležité jsou dostatečně dlouhé úvazky v rozích, aby šel igelit pohodlně nasunout na loď. Zpevnit rohy páskou se také osvědčilo. Igelitová plachta se „přisála“ na trup a prakticky zastavila pronikající vodu. Plachtu Chriss ocenil na sedm, igelit na devět z deseti bodů.
Hrát si v noci na palubě s lany a plachtou pod trupem je velmi nebezpečné, co opravy zevnitř? Komická vložka s deštníkem, aneb jak to spíše nedělat :). „Subrella“ pevnější konstrukce po lehkém boji dopadla o dost lépe – osm z deseti, stejně jako polštář a bota. Velmi rychlou metodou byla samonafukovací vesta zabalená v ručníku – když je čas zásadní a díra spíše pravidelná. Dle Chrisse šest z deseti. Poslední z testovaných metod souhrnně označených jako „něco tam nacpi“ byl pytel s plachtou. Opět bude spíše fungovat na pravidelnější tvar díry.
Z trvalejších oprav připadá v úvahu přišroubovat desku s těsněním zevnitř na trup. Pokus desku přibít hřebíky dopadl velmi neslavně. V komentářích lidé popisují své dobré zkušenosti s vrtačkou na baterky a samořeznými šrouby do kovu. Ve chvíli, kdy jde doslova o vteřiny může být předvrtávání děr zbytečný luxus. Jako těsnění jde použít cokoliv od gumové hadice přes epoxydovou „plastelínu“, která vytvrzuje i pod vodou (např. Bison Epoxy Repair Aqua, Defender Splash Zone), až po tmely pro námořní aplikace – například 3M 5200, Weicon Aqua-Flex. Pod vodou bude ale akumulátorová vrtačka k ničemu.
Dobrý zdroj inspirace je také „Handbook of damage control“ sanfranciské asociace námořních parků – připravit si předem pomůcku z obrázku 34-16 není složité a bude fungovat o něco lépe než improvizovaný kladkostroj z provazů a truhlářských svorek.
Další z pomůcek rychlé pomoci dostupných na trhu je HullSurvivor, silikonová záplata, která se zvenčí „připlácne“ na trup. Výhodou je její tvárnost, takže jde prostrčit i zevnitř a lankem (či drátem) přitáhnout zpět na díru. Plasticita zajistí, že přilne k trupu nepoměrně lépe, než rovná překližková deska. Výrobce ve videu popisuje případ úspěšné záchrany katamaránu s dírou o průměru cca 17 cm (7 palců). Na Amazonu stojí cca 25 dolarů.
V zásadě je jedno, kterou metodu člověk použije – jakýkoliv postup snižující množství pronikající vody do trupu znamená minuty a hodiny navíc. Ať už pro záchrannou kavalerii, či na vymyšlení účinnějšího řešení, se kterým půjde doplout „po vlastní ose“.
6026
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?